Umeå kräver statligt stöd för flyglinjer i glesbygd

– Umeå har ett strategiskt läge som tillväxtmotor i norra Sverige med viktiga öst–västliga interregionala kopplingar, vilket bör beaktas i den nationella flygstrategin, säger Anders Ågren, kommunstyrelsens ordförande. Foto: adam neumann /unsplash
– Umeå har ett strategiskt läge som tillväxtmotor i norra Sverige med viktiga öst–västliga interregionala kopplingar, vilket bör beaktas i den nationella flygstrategin, säger Anders Ågren, kommunstyrelsens ordförande. Foto: adam neumann /unsplash

Umeå kommun ställer sig positiv till Trafikverkets förslag om ökat regionalt inflytande över flyglinjer med allmän trafikplikt. Kommunen betonar dock vikten av att staten fortsatt tar ansvar för att tillgången till flygtrafik blir jämlik och tillhandahåller nödvändiga resurser.

– Umeå har ett strategiskt läge som tillväxtmotor i norra Sverige med viktiga öst–västliga interregionala kopplingar, vilket bör beaktas i den nationella flygstrategin. Flyg är en avgörande del av transportinfrastrukturen i norra Sverige, där andra alternativ i dagsläget inte kan ersätta flyget fullt ut vad gäller restid och kapacitet, säger Anders Ågren, kommunstyrelsens ordförande.

Kommunen har fått möjlighet att yttra sig över Trafikverkets rapport om ökat regionalt inflytande avseende flyglinjer med allmän trafikplikt. Rapporten, som är resultatet av ett regeringsuppdrag, föreslår att kommuner och regioner ska få större inflytande över flyglinjer med allmän trafikplikt. Detta kan ske genom att utöka kraven i den allmänna trafikplikten för statliga linjer och genom att införa allmän trafikplikt på ytterligare, ickestatliga linjer.

Kommunstyrelsens planeringsutskott har tidigare ställt sig positivt till remissens övergripande ambition att öka det regionala inflytandet. Remissvaret betonar dock att staten måste fortsätta att ta ansvar för jämlik tillgång till flygtrafik i hela landet och tillhandahålla tillräckliga resurser för att detta inflytande ska bli reellt och långsiktigt hållbart.

– Ett förstärkt inflytande får inte innebära att kommuner och regioner får ett ökat ekonomiskt ansvar, utan att staten tillför motsvarande resurser. Det krävs ökad flexibilitet i trafikpliktsystemet för att säkra robustheten i transportsystemet, särskilt i tider av kris eller höjd beredskap, säger Janet Ågren, kommunalråd, Umeå kommun.

Umeå kommun framhåller också att Trafikverkets tillämpning av restidsregeln bör harmoniseras med EU:s regler för att inte försvåra regional upphandling. Dessutom bör staten utveckla en helhetssyn på flygets roll i totalförsvaret och i en fossilfri omställning.

Källa: Umeå kommun