Järnvägsunderhåll står inför stora utmaningar. Minskad tillgång till spår för underhåll, ökad trafik och brist på kvalificerad arbetskraft gör att traditionella arbetsmetoder inte längre räcker till. För att möta dessa förändringar utvecklas nu allt mer automatiserade lösningar för spårunderhåll – där människan och tekniken samverkar i nya arbetsflöden.
Den österrikiska tillverkaren Plasser & Theurer har under det senaste decenniet utvecklat flera tekniska system inom ramen för sin satsning SmartTamping. Dessa system automatiserar delar av ballastpackning, inspektion och dokumentation, och utgör grunden för nästa steg: självgående spårunderhållsmaskiner.
Bildtext: Ljussektion-sensorerna på Plasser TampingAssistant är monterade framtill på spårinspektionsfordonet. Foto: Plasser & Theurer
– Den digitala tekniken skapar en mer robust och förutsägbar process – oavsett maskinförarens erfarenhet. Samtidigt frigörs personal från riskområden längs spåret, tack vare fjärrstyrning och kameraövervakning – säger företaget.
Maskinerna kan samtidigt utföra flera uppgifter, vilket minskar behovet av arbetsinsatser nattetid eller under helger – tider då det traditionellt varit svårt att bemanna.
Trycket på järnvägskapacitet ökar globalt
Efterfrågan på både gods- och persontrafik växer i stora delar av världen. Enligt Belgiens federala planeringskontor förväntas passagerartrafiken öka med 9 procent mellan 2012 och 2030 – samtidigt som godstrafiken kan stiga med hela 62 procent.
Liknande mål finns i Österrike, där statliga ÖBB 2024 presenterade planer på att fördubbla kapaciteten på huvudlinjerna till år 2040. Det kräver att järnvägsinfrastrukturen är tillgänglig i betydligt högre grad – något som förutsätter att underhållsarbeten blir snabbare, säkrare och mer samordnade.
Plasser & Theurer menar att strategisk planering och välutfört underhåll inte motverkar, utan möjliggör högre kapacitet. Deras filosofi bygger på att exakt mätning och dokumentation utgör grunden för effektivt underhåll och framtida planering.
System för mätning, analys och utförande i ett sammanhängande flöde
Inom ramen för SmartTamping finns flera centrala moduler. Plasser TampingAssistant hjälper maskinen att automatiskt positionera ballastpackningsenheten. TampingControl justerar parametrarna för packning utifrån fördefinierade standarder, medan TampingReport genererar digital dokumentation av arbetet och spårets tillstånd.
Genom att integrera lasersensorer och AI-baserad analys i styrsystemet kan maskinen känna av växlar och hinder i realtid. Det möjliggör både högre säkerhet och förbättrad precision.
– I dag är hela arbetsflödet digitaliserat, från förmätning och analys till utfört arbete och efterkontroll – säger företaget.
Nästa steg blir att samla alla funktioner på en gemensam plattform. Det nya operativsystemet tmOS (track machine Operating System) ska fungera som nav för samtliga digitala verktyg i Plassers maskinpark – och bana väg för fullt ut automatiserat underhåll.
I takt med att tågtätheten ökar, förväntas behovet av snabba, datadrivna och säkra lösningar för spårunderhåll bara bli större.
Källa: Plasser & Theurer