Train & Rail på Stockholmsmässan är numer Sveriges största järnvägsmässa med stor monterutställning och välmatat seminarieprogram. Vid den första upplagan, 2023, var föredragen endast öppna för betalande besökare. Men när Train & Rail är tillbaka den 6–8 maj får samtliga mässbesökare möjlighet att ”lyssna till ledande experter och delta i diskussioner som formar järnvägens framtid”.
– Seminarieprogrammet omfattar aktuella ämnen som hållbar järnvägsutveckling, digitalisering och ny teknik, säkerhet, samt framtidens mobilitet, säger Monika Johannesen Widholm, projektledare för Train & Rail.
Vid första upplagan 2023 samlade Train & Rail fler än 3000 besökare och över 150 utställare. Det återstår att se om liknande siffror kan uppnås denna gång. Utställarna representerar stort och smått och hela bredden inom järnvägsbranschen. Här finns allt från tillverkare av kablage, mätinstrument och varningssystem till avancerade rälsgående arbetsfordon.
Tre teman och ett speakers corner
Bland montrarna på Stockholmsmässan kommer två scener att finnas inrymda. Här ska tre teman avhandlas: ”Teknik & Innovation”, ”Effektivt och modernt underhåll" samt ”Kompetensförsörjning”.
- ”Teknik & Innovation” utforskar ny teknik som digitalisering, automation och energieffektiva lösningar samt hur de kan öka kapacitet, tillförlitlighet och hållbarhet inom spårburen trafik.
- ”Kompetensförsörjning” lyfter vikten av att attrahera, utbilda och behålla kvalificerad arbetskraft inom branschen. Fokus ligger på utmaningar som generationsväxling, ny teknik, växande efterfrågan och konkurrens från andra branscher.
- ”Effektivt och modernt underhåll” tar upp underhållsskulden och betydelsen av långsiktighet för planerbar funktionalitet i det spårbundna transportsystemet. Fokus ligger på innovativa lösningar, effektivare underhållsmetoder, bättre planering och prioritering, digitalisering samt optimerad användning av resurser.
Trafikverket har tilldelats flera programpunkter under veckan, inklusive en session om järnvägsforskning och innovation. Utöver detta kommer det också att finnas en Speakers’ Corner, där bland annat utställare ges möjlighet att hålla föreläsningar i nära dialog med publiken.
ERTMS tungt inslag på mässan
ERTMS är en ständigt närvarande företeelse för järnvägsbranschen. Och säkerhetssystemet har också fått stor uppmärksamhet på Train & Rail där inte mindre än fyra föreläsningar behandlar ERTMS.
- Anna Malmlund, programledare för ERTMS Nord på Trafikverket, kommer att berätta om de erfarenheter som har gjorts under inkopplingsarbetet av systemet på Malmbanan samt erfarenheterna från den första tiden med ERTMS i skarp drift på en ordinarie bana.
- Christian Löf, programchef på Trafikverket för Uppgradering järnväg, utgår från regeringens infrastrukturproposition som lämnades till riksdagen hösten 2024. Där sägs att ERTMS ska vara infört i hela det statliga järnvägssystemet till 2042. Christian Löf ska presentera hur Trafikverket planerar för att förverkliga den tidplanen.
- Våren 2025 avser Trafikverket att ta beslut om upphandling av en systemleverantör för ERTMS mark. Håkan Äijä, Underhåll Trafikverket, ska presentera myndighetens tankar och tidplaner för det arbetet.
- Hur signalsystemet hanteras i våra grannländer har också fått en egen programpunkt.
- Slutligen blir det en paneldiskussion om ERTMS där bland annat Anna Malmlund, Christian Löf, och Håkan Äijä ska medverka.
Nattåg, digitalisering och VR-glasögon
Nattågen är populärare en någonsin och är dessutom en allt viktigare pusselbit i Sveriges totalförsvar i och med inträdet i NATO. Men hur ser framtiden för nattågen ut? Fordonsflottan är ålderstigen och trafikekonomin ansträngd. Dan Olofsson på SJ kommer att lämna en lägesrapport.
För att möta den ökande efterfrågan på transport av både passagerare och gods, skapar projektet ”Järnväg mot digital automation och automatisk tågdrift” (EU-Rail FP 2 R2DATO) förutsättningar för ett framtida digitaliserat och automatiserat europeiskt järnvägssystem. Detta görs dels genom att utveckla nästa generations säkerhetssystem/automatisk tågkontroll (ATC) och dels genom att leverera skalbara digitala funktioner för helt automatiserad tågdrift (DATO). Sammanfattningsvis bidrar det till förbättrad kapacitet i de befintliga järnvägsnäten samt ökad produktivitet för personal, rullande materiel och infrastruktur. Mikael Danielsson, Projektledare FP2 R2DATO på Trafikverket ska berätta om projektet.
Nässjöakademin har utvecklat ett banbrytande VR-verktyg för utbildning av lokförare. Genom att använda VR-glasögon kan studerande nu på ett säkert och interaktivt sätt lära sig växling på bangård – ett arbetsmoment som länge varit en utmaning i branschen. Många olyckor sker nämligen vid växling, ibland med tragiska konsekvenser. För att möta denna utmaning började Nässjöakademin analogt med Briotåg som pedagogiskt hjälpmedel. Men snart väcktes tanken på en mer avancerad lösning. Av en slump kom man i kontakt med VR-utvecklare från Nackademin och tillsammans med branschexperter utvecklade man en innovativ VR-app.
Denna app vänder sig både till studerande och yrkesverksamma inom järnvägsbranschen.
Jonas Karlsson från Nässjöakademin berättar mer om projektet.
Prisutdelningar och årsmöten
Under Train Rail kommer FSJ:s säkerhetspris att delas ut. Priset uppmärksammar team eller enskilda medarbetare som gjort skillnad kopplat till en säker arbetsmiljö inom järnvägen. Även Swedtrains examenspris 2025 ska delas ut. Priset syftar till att stödja utbildnings- och forskningsverksamhet inom järnvägsteknik vid svenska universitet och högskolor.
Swedtrain och Föreningen Sveriges Järnvägsentreprenörer (FSJ) håller sina årsmöten under Train & Rail, samtidigt som Spårvägsstäderna valt att samköra hela Spårvägsforum med Train & Rail på Stockholmsmässan 5–6 maj.
– Hela den nordiska järnvägs- och spårvägsbranschen samlas på ett och samma ställe under tre dagar. Då är det enkelt att utnyttja tiden effektivt och förlägga exempelvis års- och styrelsemöten på mässan. Det blir många flugor i en smäll när man kan ta vårens viktiga möten på en och samma gång, säger Monika Johannesen Widholm, projektledare för Train & Rail.
Anders Carlsson