April: Laddhybrider ökar – lätta lastbilar backar kraftigt

Andelen laddbara personbilar ökar och trenden med ökat intresse för laddhybrider håller i sig. Foto: myenergi/unsplash
Andelen laddbara personbilar ökar och trenden med ökat intresse för laddhybrider håller i sig. Foto: myenergi/unsplash

Återhämtningen för personbilsmarknaden håller i sig. I april ökade nyregistreringarna med drygt tio procent jämfört med samma månad i fjol. Laddhybrider bidrar starkt till utvecklingen. Samtidigt syns en kraftig nedgång för lätta lastbilar, där byggsektorns svaga läge sätter tydliga spår. Även tunga lastbilar visar en nedgång.

Stark månad för personbilar
Totalt registrerades 24 292 nya personbilar i april, en ökning med 10,5 procent jämfört med april 2024. Hittills i år har ökningen varit cirka 7 procent. Andelen laddbara personbilar uppgick till 63 procent, varav 35 procent var elbilar och 28 procent laddhybrider. Jämfört med april i fjol har laddhybriderna ökat med 19 procent och hittills i år med 14 procent.

– Förklaringen ligger i avsaknaden av effektiva styrmedel för elbilar. Samtidigt har laddhybriderna blivit mer attraktiva genom längre räckvidd än tidigare, teknikutveckling och lägre inköpspris än elbilar, säger Mattias Bergman, VD för Mobility Sweden.

Företagskunder fortsätter att driva elektrifieringen. Nära två av tre nya personbilar registreras av företag, liksom sju av tio elbilar.

Kraftig nedgång för lätta lastbilar
Marknaden för lätta lastbilar minskade för tolfte månaden i rad. I april registrerades 2 511 fordon, vilket är 33,5 procent färre än i april 2024. Under årets fyra första månader är nedgången 28 procent. Andelen eldrivna lätta lastbilar uppgick till nära 23 procent – en marginell ökning från fjolåret – men volymmässigt minskade de med 22 procent.

Det svaga resultatet kopplas till nedgången inom byggbranschen. Regeringens stöd till eldrivna lätta lastbilar ses därför fortsatt som viktigt och bör inte avvecklas innan marknadsläget förbättras.

Svagare siffror för tunga fordon
Även tunga lastbilar visar ett svagare utfall. I april registrerades 472 tunga lastbilar, en minskning med 8 procent jämfört med samma månad året innan. Andelen eldrivna tunga lastbilar låg på 6 procent.

– För att öka omställningstakten i det tunga segmentet krävs styrmedel som stimulerar efterfrågan hos transportköpare, vilket i sin tur är avgörande för att Sverige ska nå sina klimatmål, fortsätter Mattias Bergman.

Stark ökning av elbussar
I april registrerades 139 nya bussar, en ökning med 140 procent jämfört med april 2024. Andelen eldrivna bussar var 42 procent. I april året innan registrerades inga eldrivna bussar alls. Utfallet påverkas i hög grad av offentliga upphandlingar, vilket skapar månadsspecifika variationer.

Fler laddpunkter
Den publika laddinfrastrukturen ökade under månaden med 748 laddpunkter. Totalt fanns i april 58 850 laddpunkter fördelade på 8 254 stationer.

Om registreringsperioden
Registreringsperioden för april omfattar registreringar mellan den 1 och 30 april. Antalet registreringsdagar var en dag färre än i april förra året. Mobility Sweden redovisar nyregistreringar den första vardagen i varje månad. När månadens sista dag infaller på en helgdag registreras dessa fordon i efterföljande månad, utom vid årsskifte.

Källa: Mobility Sweden