PostNord och Axfood utökar sitt samarbete

Samarbetet inleddes som ett pilotprojekt och omfattar idag 62 av Axfoods butiker Foto: Postnord
Samarbetet inleddes som ett pilotprojekt och omfattar idag 62 av Axfoods butiker Foto: Postnord

PostNord och Axfood utökar nu sitt samarbete gällande paketboxar vid företagets dagligvarubutiker runt om i Sverige. Avtalet är ett viktigt steg i att möta den ökande efterfrågan på flexibla leveransalternativ, både från e-handlare och konsumenter.

"Paketboxarna är uppskattade och gör det möjligt för konsumenter att hämta sina paket när det passar dem bäst", säger Mathias Olsson, Chef Ombud & Boxar PostNord Sverige.

När kunderna besvarar frågan om vilket leveransalternativ de föredrar uppger 23 procent att de föredrar paketbox enligt den senaste E-barometern som presenterades under september.

Paketbox-samarbetet började som ett pilotprojekt och idag har 62 av Axfoods butiker, som innefattar bland annat Hemköp och Willys, PostNords paketboxar. Nu växer samarbetet och fler paketboxar kommer att placeras i anslutning till företagets butiker.

– Paketboxar är ett eget leveransalternativ i checkout hos e-handlarna och kompletterar våra bemannade ombud i butikerna på ett bra sätt. Det ger kunderna en större valfrihet och flexibilitet när de hämtar ut sina e-handlade varor i samband med att de besöker Axfoods butiker, säger Mathias Olsson, chef Ombud & Boxar PostNord Sverige.

Överenskommelsen innebär att PostNord ytterligare stärker sitt erbjudande inom Out of Home, där ombud och paketboxar ingår.

– Vi vill att våra paketboxar finns där folk rör sig i vardagen. Paketboxarna gör det enklare för konsumenterna att uträtta sina ärenden och bidrar samtidigt med fler besök till butikerna där de är placerade. Ett upplägg som alla tjänar på, säger Mathias Olsson.