BYD lanserar ny eldriven dubbeldäckare för Storbritannien

Den lätta batteripaketet har utformats för att förbättra utrymmesanvändningen med 50 procent jämfört med traditionella batteripaket, samtidigt som det bibehåller hög energitäthet. Foto: Sustainable Bus/BYD

BYD har presenterat en ny eldriven dubbeldäckarbussmodell, BYD BD11, anpassad för den brittiska marknaden. Bussen är utrustad med Blade Battery-moduler integrerade i chassit och förväntas börja användas i London senare i år. Planer finns också för en provinsiell modell som ska lanseras kort därefter.

BYD BD11 är 10,9 meter lång och kan rymma upp till 90 passagerare. Bussen är den första eldrivna dubbeldäckaren som BYD har utvecklat internt för den brittiska marknaden. Tidigare har BYD levererat elbussar, inklusive dubbeldäckare, i samarbete med Alexander Dennis. Nu har ADL utvecklat en egen serie elbussar, men fortsätter att sälja och stödja de elbussar som byggs i partnerskap med BYD.

Batteriteknologi och laddning

BYD BD11 är utrustad med Blade Battery-moduler med en kapacitet på upp till 532 kWh. Bussen erbjuder flexibla och snabba laddningsalternativ, inklusive dual-gun laddning och pantograf-snabb laddning upp till 500 kW. Detta innebär att bussen kan laddas från 0 till 100 procent på bara två timmar.

Batteriet är integrerat i chassit för att spara vikt, öka räckvidden och ge hög stabilitet och manövrerbarhet. Batteriet har även hög styrka och vridstyvhet samt en låg tyngdpunkt för att öka stabiliteten och manövrerbarheten.

Drivlina och motorer

BYD BD11 drivs av två 150 kW elmotorer. Dessa motorer använder en innovativ 6-i-1-kontroller som förenklar fordonets elektronik och förbättrar tillförlitligheten. Denna konfiguration kombinerar elmotorkontroller, styrkontrollenhet, luftkompressorkontroller, DC-DC-omvandlare och kraftdistributionsenhet i ett enda paket.

Motorerna använder avancerad kiselkarbid (SiC) teknologi som ger en imponerande verkningsgrad på 99,5 procent och en 15-procentig viktminskning jämfört med traditionella kontroller. Detta maximera energieffektiviteten och eliminerar behovet av en traditionell drivlina med separata axlar och växellåda. Designen möjliggör effektivare användning av utrymme och förbättrad kylning för att öka prestanda och effektuttag.

Säkerhetsfunktioner och uppkoppling

BYD BD11 är utrustad med ett integrerat termiskt hanteringssystem för att optimera energianvändningen, samt aktiv fjädringskontroll och en omfattande uppsättning säkerhetsfunktioner, inklusive Advanced Driver Assistance System (ADAS). Bussen har avancerade körassistanssystem såsom Advanced Emergency Braking System (AEBS), Blind Spot Monitoring (BSM), Forward Collision Warning (FCW) och Intelligent Speed Assistance (ISA).

Bussen uppfyller också industristandarder för cybersäkerhet och mjukvaruuppdateringar, vilket säkerställer optimal systemsäkerhet under hela livscykeln. En över-uppdatering (OTA) Fleetlink-funktion utvecklas, vilket möjliggör fjärruppdateringar av fordonet utan att behöva besöka servicecenter. Flottoperatörer kan fjärråtkomst och uppgradera bussens system, vilket säkerställer att BYD BD11 hålls uppdaterad med de senaste mjukvaruförbättringarna.

Källa: BYD BD