En växande mängd osålda kinesiska elbilar fyller Europas hamnar

Nya elbilar för Europa. Foto: Port of Rotterdam

Europeiska hamnar, särskilt i Belgien, upplever just nu en oväntad situation. De är nästan överfulla med kinesiska elbilar som ingen verkar vilja köpa.

En markant försäljningsnedgång av elbilar över hela Europa har lett till att parkeringsplatserna vid de belgiska hamnarna i Antwerpen och Zeebrugge fyllts till bristningsgränsen.

Aggressiv marknadssatsning möter hård verklighet

Dessa hamnplatser, som var och en kan rymma upp till 130,000 fordon, är nu fullpackade med bilmärken som MG, BYD, Nio, XPeng, Lynk & Co, Omoda och Hongqi. Kinesiska tillverkare av elbilar har målmedvetet riktat in sig på den europeiska marknaden för att dra nytta av EU:s gröna agenda.

I mars förra året antog Europeiska rådet en lag som kräver att alla nya bilar och skåpbilar som säljs i blocket ska vara nollutsläppsfordon senast 2035. För att uppmuntra bilister att välja grönt har många EU-länder erbjudit generösa incitament finansierade med skattebetalarnas pengar. Trots detta sjönk försäljningen av elbilar med 11.3 procent i hela EU under mars, med ett ännu större tapp i Tyskland på 28.9 procent.

Kinesisk tillströmning fortsätter trots försäljningsfall

Trots nedgången fortsätter kinesiska elbilar att strömma till Belgien, med så många som 1.3 miljoner som anlände under första kvartalet 2024 - en ökning med 33 procent jämfört med föregående år. En talesperson för hamnen i Antwerpen-Bruges, Europas näst största hamn, kommenterade situationen:

- Det här är vad som händer i alla europeiska hamnar som hanterar stora volymer bilar.

Under 2024 förväntas hamnen ta emot upp till en miljon kinesiska elbilar, och inflödet av importbilar visar inga tecken på att avta. Nya data från kampanjgruppen Transport and Environment visar att nästan en femtedel av de elbilar som såldes i Europa under 2023 tillverkades i Kina.

En osäker framtid för elbilsmarknaden

Denna översvämning av marknaden med oönskade fordon skapar inte bara logistiska utmaningar för Europas hamnar utan ställer också frågor om hållbarheten i EU:s strategi för grön omställning och dess förmåga att absorbera ett så stort antal elbilar. Situationen i Belgien kan vara en förvarning om liknande problem i andra delar av Europa om inte efterfrågan på elbilar ökar.

Källa: Daily Express