Positiv start för E-handelsförsäljningen under 2024

Ett trendbrott i den internationella handeln är att Kina nu går om Tyskland som förstahandsval gällande e-handel från utlandet. Foto: PostNord

Enligt PostNords E-barometer har början av e-handelsåret 2024 varit positiv, med en ökning av försäljningstillväxten med en procent jämfört med samma period föregående år. Särskilt apoteks- och dagligvarusektorn visade sig vara starka, medan bygghandel och Sport & fritid såg en nedgång.

Under 2023 präglades året av betydande geopolitisk och ekonomisk osäkerhet, vilket ledde till att konsumenterna var återhållsamma med sina köp och e-handlarna höll andan.

Inflationen närmar sig Riksbankens mål och den första räntesänkningen har genomförts, vilket ger utrymme för mer konsumtion och investeringar. E-handeln ökar som respons på de fallande räntorna och inflationen, men en fullständig återhämtning för branschen är inte säker ännu, enligt Marie Rudolfsson på PostNord.

Branscher med ökad e-handelsförsäljning under första kvartalet:

  • Apotek: +14%
  • Dagligvaror: +4%
  • Kläder & skor: +2%

Sport & fritid minskar med tio procent och bygghandeln med 15 procent.

Kina går om Tyskland som förstahandsval för e-handel från utlandet. Svenska e-handlare möter hårdare konkurrens, med priset som den främsta fördelen för utländska aktörer.

E-barometerns Q1-rapport täcker även cirkulär e-handel, hållbarhet och internationell handel. Andrahandsförsäljning mellan privatpersoner växer, medan logistiska utmaningar och produktanpassning utgör hinder för e-handlare att erbjuda second hand.

Källa: PostNord