Exportkampanj ska öppna dörren till Storbritannien

Organic Sweden initierar projektet Organic Export UK – en treårig exportsatsning som syftar till att koppla ihop svenska ekologiska producenter med distributörer, grossister och återförsäljare på den brittiska marknaden. Foto: Organic Sweden

Under våren startar Organic Sweden en treårig exportkampanj till Storbritannien för att skapa nya affärsmöjligheter för företag som säljer ekologiska produkter.

I Storbritannien har efterfrågan på ekologiska livsmedel ökat stadigt under de senaste 12 åren, med en tillväxttakt som är mer än dubbelt så hög som för konventionella alternativ de senaste åtta åren enligt en rapport från Soil Association.

 Den växande marknaden för ekologiskt i Storbritannien är en unik möjlighet för eko-producenter i Sverige och Europa som vill växa och möta nya kunder, säger Anton Järild, kommunikationsstrateg på Organic Sweden.

Företaget startar projektet Organic Export UK för att ansluta svenska ekologiska producenter med distributörer, grossister och återförsäljare på den brittiska marknaden. Projektet inkluderar deltagande av olika företag och varumärken från olika delar av Sverige och inom olika produktkategorier, som spannmål, mjöl, drycker, snacks och oljor. Dessa företag kommer att presentera sina ekologiska produkter på mässorna Natural & Organic Products Expo i London och Nordic Organic Food Fair i Stockholm under 2024, 2025 och 2026.

– Vi är mycket glada över att välkomna Organic Sweden och svenska ekologiska producenter till våra mässor. Tillsammans kopplar vi ihop branschen och skapar en värdefull mötesplats för kunskaps- och perspektivbyte, säger Carsten Holm, Managing Director för Diversified Communications.