Premiär på Malmö Airport för flygplan som leds på distans

LFV Remote Tower Service, eller flygtrafikledning på distans Fotograf: LFV

Flygplan som lyfter och landar på Malmö Airport kan nu ledas av flygtrafikledning från Remote Tower Control (RTC) i Stockholm. Flyg BRA27C från flygbolaget Braathens Regional Airlines blev den 6 mars klockan 07.08 först att lyfta från Malmö Airport med hjälp av flygtrafikledning från RTC.

I november 2017 ingick Swedavia ett avtal med LFV för att möjliggöra fjärrstyrning av fyra av sina flygplatser från LFVs kontrollcentral, RTC. Flygplatserna inkluderade i avtalet var Kiruna Airport, Åre Östersund Airport, Umeå Airport och Malmö Airport.

Nu när flygtrafikledningen vid Malmö Airport har anslutits till RTC Stockholm kan alla flygplatser inom avtalet fjärrstyras.

– LFV var först i världen med flygtrafikledning på distans. Det ger ökade möjligheter att upprätthålla en välfungerande flygtrafiktjänst med hög tillgänglighet över hela landet. Därmed bidrar LFV till att Sverige kan uppnå de transportpolitiska målen, säger Anna Granberg, direktör för Operations på LFV.

Under övergången tillhandahålls flygtrafiktjänsten växelvis från både ATS Malmö Airport och RTC Stockholm. Projektet är delvis finansierat av EU. LFV var först i världen med Remote Tower Service (RTS) 2015, och sedan dess har flera länder följt efter i utvecklingen av liknande lösningar för att förbättra flygtrafiktjänsten globalt.