Schibsted lanserar ny auktionssajt bilförsäljning

En ny sajt där privatpersoner auktionerar ut sin bil till bilhandlare. Bild: Arkiv

Schibsted, ägare av Blocket, introducerar nu marknadsplatsen Wheelaway. Marknadsplatsen ska vara en sajt där privatpersoner ska kunna auktionera ut sin bil till bilhandlare.

Privatpersoner ska nu kunna auktionera ut sina bilar på den digitala bilförsäljningstjänsten till bilhandlare online, vilket enligt företaget, ska spara tid och ge trygghet. Tjänsten, som redan varit framgångsrik i Finland, erbjuder kostnadsfri auktion för säljare, medan bilhandlare betalar en avgift baserad på bilens värde. 

– Vi ser hur allt fler privatpersoner söker nya vägar för att sälja sin bil och med Wheelaway kan säljare effektivt matchas med hundratals bilhandlare. Vi är stolta att i samarbete med Blocket nu få möjligheten att hjälpa fler svenskar till en snabb, smidig och enkel bilförsäljning samtidigt som vi effektiviserar bilhandlarnas inköp, säger John Skantze, Country Manager på Wheelaway.

– I spåren av den svaga kronan och ökad export har många bilhandlare numera svårt att få tag på begagnade bilar. Därför är vi extra glada över att kunna erbjuda en tjänst som hjälper dem att säkra tillgången till attraktiva bilar, samtidigt som vi underlättar för de privatpersoner som vill bli av med sin bil på ett tryggt och smidigt sätt, säger Robin Suwe, vd på Blocket och ansvarig för affärsområdet Mobility på Schibsted Nordic Marketplaces.