Framgång för bilverkstäders digitala bokning

100 000 besökare med på First Stops digitala resa. Foto: benjamin brunner/unsplash

First Stop firar sin 7 000:e kund sedan start samt att dom nu uppnått milstolpen 100 000 besökare till sin Online sedan starten. En intensiv och lite ovanlig säsong går nu snart mot sitt slut även hos verkstäderna längst upp i norr.

Våren kom och vände i år och en del verkstäder fick till och med tillbaka samma kunder två gånger för skifte till sommardäck i vår. Att sedan påsken inträffade mitt i skiftessäsongen gjorde inte arbetsbördan mindre intensiv för däckverkstäderna. Onlinelösningen för både bokning och köp underlättar därför mycket både för kunderna och verkstäderna.

– Onlinekunden nummer 7 000 kom in till oss i Haparanda för att få sina däck monterade, däck som han köpt och bokat tid för montering via vår Online, berättar Jarmo Maunu ägare till KM Däck i Haparanda. När det är högsäsong är det svårt att hinna svara i telefonen och verkligen ta sig tid för kunderna som kommer in till oss. Nu är det många som kommer in till oss som redan har gjort halva jobbet själv genom att först kolla på vår Online. Dom vet vad dom vill ha och vad det kostar så då går allt så mycket enklare och snabbare, menar Jarmo. Att kunna erbjuda Onlinelösningen har hjälpt oss och sparat mycket värdefull tid och gett oss många nya kunder, försäkrar Jarmo.

– Vi är lyhörda för feedbacken vi får från våra verkstäder och kunder och försöker så långt det är möjligt att tillgodose deras önskemål. Det gäller både nya funktioner och specialanpassningar, intygar Jörgen Svarén ansvarig för First Stop Sverige. KM i Haparanda har t ex Onlinelösningen både på svenska och finska för att kunna serva alla kunder dom har. Det är viktigt att vi kan erbjuda en bra kundupplevelse och ett kvitto på att vi gör bra ifrån oss där måste ändå vara att vi har så många återkommande Onlinekunder.

Har kunden väl provat Onlinelösningen en gång så fortsätter dom gärna med det även nästa gång det är dags att besöka en däckverkstad erfar de.

–  Vår Online har fullkomligen exploderat i år. Vi är hittills i år redan uppe i samma nivåer på antalet bokningar och försäljning som för helåret 2022, fortsätter Jörgen.