Scania och Axel Johnson ingår partnerskap om eldrivna varutransporter

Scanias digitala verktyg accelererar övergången till eldrivna transporter för Axel Johnson. Foto: Scania

Scania och Axel Johnson ingår partnerskap om eldrivna varutransporter. Inom partnerskapet kommer Scania göra databaserade analyser som visar hur Axel Johnsons transportflöden kan elektrifieras med största möjliga effektivitet.

Företagen inom Axel Johnson-koncernen bedriver för tillfället flera pilotprojekt inom grön energi och eldrivna transporter. Syftet med partnerskapet mellan Scania och Axel Johnson är att snabba på övergången till eldrivna tunga transporter för Axel Johnsons företag Dagab (logistik- och inköpsdelen av livsmedelsåterförsäljaren Axfood) och Martin&Servera, något Scania möjliggör genom sin utveckling av elektriska lastbilar liksom kunskap inom digitalisering.

– Vi behöver göra elektriska varutransporter till standard. Våra transportflöden är ett område där vi kan göra en stor insats för klimatet genom att minska utsläppen. Med Scanias tillgång till relevanta data och expertis om hur den ska användas genom digitaliserade scenariomodeller får vi information om hur vi ska organisera övergången till eldrivna transporter på ett ansvarsfullt och ekonomiskt hållbart sätt, säger Mia Brunell Livfors, VD på Axel Johnson.

Det är komplext att planera och organisera ett optimerat transportflöde. I övergången till elektriska transporter används Scanias AI-modeller och analysverktyg på Axel Johnsons verksamhet för att utvärdera hur elektriska transporter kan användas och köras med bästa möjliga ekonomi. Scanias data från mer än 600 000 uppkopplade fordon världen över är nyckeln till att möjliggöra optimerade flöden och förutsägbarhet i flera lastbils- och transportfrågor.

Genom uppkoppling och data säkrar Scania ett optimerat transportsystem med många möjligheter, såsom digitala lås och nattliga leveranser. 

– Att satsa på elektriska transporter är en stor förändring och Scanias digitala verktyg är nyckeln till att hitta den optimala lösningen. Scanias syfte är att driva skiftet till  hållbara transporter. Att arbeta med stora företag som Axel Johnson, Axfood och Martin&Servera inom elektrifiering är viktigt för att minska klimatpåverkan. Som grupp hanterar de en stor del av godstransporterna i Sverige, och i detta samarbete kommer vi att göra stor skillnad tillsammans, säger Mikael Cato, Chief Digital Officer, Scania.