e-handelns leverantör behöver anpassa sina transportförpackningar

Foto: Apotea

Apotea, Sveriges största nätapotek, tar dagligen emot runt trehundra pallar med inkommande varor, oftast sker leveranserna i små förpackningar anpassade till butikshandeln. Nu intensifierar företaget arbetet med att få sina leverantörer att anpassa sina transportförpackningar till e-handeln.

Nätapoteket har i flera år arbetat för att minska onödigt emballage i paketen till kund, men från leverantörerna kommer fortfarande mycket onödigt emballage i form av wellpapp och plast. Transportförpackningarna är idag anpassade till butikshandeln trots att e-handeln står för en allt ökande andel av försäljningen. Redan 2020 fasade företaget ut onödiga plasttråg, det vill säga plastbrickor som förr användes för att produkterna skulle stå upprätt i butikshyllorna. Genom att ha tagit bort plasttrågen sparades cirka sex kilo plast per pall, vilket fram till idag uppskattningsvis motsvarar 20 ton totalt.

"De flesta logistikflöden och emballage i vår bransch är anpassade för de fysiska butikernas behov och produkter levereras i små kvantiteter och extra ytterförpackningar. I takt med att e-handeln växer så behöver leverantörerna anpassa sig. Vi kräver idag att våra leverantörer ska packa och leverera i större kartonger, i bästa fall en förpackning motsvarande en hel pall, det vi kallar E-handelspall. Detta minskar andelen onödigt emballage, gör arbetet mer effektivt och minskar transporter, vilket i sin tur minskar klimatpåverkan", säger Pär Svärdson, vd Apotea.