På MAN:s motorfabrik i Nürnberg, Tyskland, har 170 miljoner euro investerats i en ny produktionshall på 23 000 kvadratmeter. Här kommer bland annat komponenter att tillverkas till en ny 13-liters dieselmotor som ska användas över de olika märkena i Traton Group (MAN, Scania, VW i Latinamerika, och amerikanska Navistar).
Den nya produktionshallen kommer på sikt att ge plats åt över 160 anställda. I meddelandet står det att de kommer att tillverka huvudkomponenterna i Traton-gruppens nya 13-litersmotorgeneration. Vidare kommer fabriken även att montera MAN-versionen av den nya motorn från 2024. Det är samtidigt som MAN startar produktionen av sin nya elektriska långdistanslastbil. Nürnbergfabriken kommer att producera både dieselmotorer och de nya elektriska drivlinorna för lastbilar och bussar.
Starkare komponentföretag
– Vi räknar med att 50 procent av de fordon vi levererar 2030 kommer att vara utan lokala utsläpp. Samtidigt kommer det att finnas marknader och användningsområden där dieselmotorn fortfarande har sin plats, säger Alexander Vlaskamp, som är VD för MAN Truck & Bus.
– Vi skriver historia nu, säger Christian Levin, som är både Scanias vd och chef för Traton-koncernen. – Vi har nu ordnat för en betydligt starkare komponentgemenskap bland företagen i koncernen.
Han säger också att den nya 13-litern sannolikt blir den sista nyutvecklade förbränningsmotorn i koncernen.
Täcker ett brett spektrum
På Tratons hemsida finns ett pressmeddelande från i höstas om det som kallas Common Base Engine (CBE). Det står att detta är en basmotor som kommer att täcka ett brett spektrum av transportförhållanden.
Det står också att den i Scania-design kommer att ha motoreffekter från 420 till 560 hk. Så är faktiskt fallet med den nya 13-liter som Scania kallar Super 13-liter och som finns med effekter på 420, 460, 500 och 560 hk.
Källa: MAN