Belgiska järnvägsföretaget Lineas och rederi- och logistikföretaget DFDS går samman för att transportera containrar och trailers från Göteborgs hamn via Nordsjöhamnen Gent till Lyon på järnväg – och vice versa. Detta skapar en intermodal koppling mellan Sverige, Belgien och Frankrike.
Jelle Van Koevorden, VD för DFDS Belgium:
– DFDS opererar sex gånger i veckan mellan sina multimodala terminaler i Göteborgs hamn och Sifferdok i Gent. Denna närsjöfart är nu kopplad till intermodala järnvägstransporter.
Till en början kommer tågtrafiken som bedrivs av Europas största privata järnvägsfraktbolag, Lineas, att gå tre gånger i veckan mellan Gent och Port Edouard Hérriot i Lyon. Från mitten av april ska frekvensen utökas till fem resor per vecka.
Varierande gods
Tåget transporterar såväl containrar som kranbara och icke kranbara släp. I containrarna transporteras bland annat mat och kemikalier. Släpvagnarna innehåller styckegods, industrivaror och varor för fordonsindustrin.
Lastbilstillverkaren AB Volvo har en fabrik (Renault lastbilar) i Lyon. Motorer, växellådor och axlar kommer troligen att transporteras från Göteborg till Lyon med DFDS och Lineas.
Multimodal hamn: 450 extra tåg per år
Bernard Gustin, VD för Lineas:
- Att byta denna godstrafik från väg till järnväg mellan Gent och den viktiga industriregionen Lyon kommer att kräva 450 tåg per år och 8 000 trailers/containrar. Ett sådant beslut innebär 9 gånger mindre CO2-utsläpp.
Järnvägsgods med låga utsläpp är ett av sätten som North Sea Port fortsätter att bygga en hållbar multimodal hamn på.
Kombinerade transporter
- Med den kombinerade transporten mellan Göteborg, Gent och Lyon utökar North Sea Port ytterligare sin position som en multimodal hamn i Västeuropa, säger Daan Schalck, vd för North Sea Port.
- Det gäller särskilt eftersom lasten anländer till Gent med väg, havsgående fartyg och pråm från Antwerpen, Rotterdam och Moerdijk.
Port Edouard Herriot skapades 1937 för att lagra kol och försörja kraftverken i regionen. Hamnen är nu hem för mer än 70 företag i ett område på nästan 180 hektar och har en stor fördel: förmågan att leverera gods på järnväg, flod och väg.
Hamnen är en riktig transit- och distributionsplats. Förvaltningen av detta hamnområde, som tillhör staten, övertas av Compagnie Nationale du Rhône med koncession. Bolaget sköter de gemensamma delarna av tomten, tilldelningen av hyreskontrakt, hyror, säkerhet, underhåll och anläggningar på tomten.
Källa DFDS, Nordsjöhamn