LTG Infra, företaget som genomför Rail Baltica-projektet i Litauen, tecknade ett kontrakt på 8,59 miljoner euro (inkl. moms) med det lettiska företaget A.C.B. SOM.
Den senare är den vinnande anbudsgivaren i upphandlingsförfarandet för byggande av tillfartsvägar i sträckan Žeimiai-Šėta (Jonava-Kėdainiai-distriktet).
Bekväm förbindelse
- Lokala tillfartsmotorvägar är en viktig del av Rail Balticas järnvägsinfrastruktur. De är planerade på ett sådant sätt att efter byggandet av järnvägen säkerställs bekväm förbindelse mellan de olika sidorna av järnvägen, säger Dovydas Palaima, General Manager på LTG Infra Rail Baltica Management.
– I slutet av förra året tecknade vi ett kontrakt om byggandet av en banvall mot Lettland, nu för byggandet av lokala tillfartsvägar på samma sträcka. Därför, så snart väderförhållandena tillåter, kommer ett intensivt byggnadsarbete att påbörjas i den mest mogna delen av projektet, det vill säga från Kaunas till den lettiska gränsen, tillade han.
Två flygplatser
- Arbetskvaliteten och höga standarder för att genomföra ambitiösa infrastrukturprojekt av AS "A.C.B"-företaget är redan kända i Litauen. Vi har bevisat vår kompetens, professionalism och arbetsdisciplin i återuppbyggnadsarbetena av både Vilnius och Palangas flygplatser, och vi är glada att vi nu kommer att kunna fortsätta vårt framgångsrika samarbete och hjälpa till att genomföra Rail Baltica-projektet i Litauen, förklarar AS "A.C.B" styrelseledamot Anna Priščepa.
Företaget som vann upphandlingen kommer att bygga 14 lokala tillfartsvägar. Om det inte kommer att vara möjligt att bygga separata vägar för underhåll av järnvägsinfrastrukturelement kommer avfarter från tillfartsvägar att tillhandahållas. Enligt kontraktet ska den vinnande entreprenören även rekonstruera återvinningskonstruktionerna. Arbetena kommer att slutföras om lite mer än ett år – 14 månader.
Byggandet av tillfartsvägar är nästan slutfört i en annan järnvägssektion av Rail Baltica: sträckan Šveicarija-Žeimiai på linjen Kaunas-Ramygala. I detta avsnitt är Eurovia Lietuva, som vann anbudet, på väg att slutföra bygget av 16 nya lokala tillfartsvägar och 2 servicevägar.
Järnväg med europeisk spårvidd
Rail Baltica är det största järnvägsinfrastrukturprojektet i de baltiska staternas historia, som kommer att bygga en helt elektrifierad dubbelspårig järnväg med europeisk spårvidd som förbinder Warszawa, Kaunas, Vilnius, Panevėžys, Riga, Pärnu och Tallinn. Den totala längden av Rail Baltica i de baltiska staterna är 870 km, med 392 km i Litauen, 265 km i Lettland och 213 km i Estland.
Källa: Rail Baltica