Eldrivna tunga lastbilar ökar med över 200 procent

De eldrivna lastbilarna ökar över 200 procent, men de gasdrivna är tre gånger vanligare, visar 2030-sekretariatets genomgång. Foto: 2030-sekretariatet
De eldrivna lastbilarna ökar över 200 procent, men de gasdrivna är tre gånger vanligare, visar 2030-sekretariatets genomgång. Foto: 2030-sekretariatet

De eldrivna lastbilarna ökar över 200 procent, men de gasdrivna är tre gånger vanligare. Det visar 2030-sekretariatets genomgång av registreringen av nya tunga lastbilar 2022. 2030-sekretariatet uppmanar nu regeringen att slå vakt om goda villkor för biogasen och att stärka stödet till lastbilar och bussar på el och förnybara drivmedel.

– Nu skjuter omställningen fart också för de tunga lastbilarna. Eldriften mer än tredubblades i försäljningen på ett enda år, samtidigt som gasdriften tar nya marknadsandelar. Därtill kör många sina diesellastbilar på förnybar RME och HVO – det fossila kan snart vara på undantag om vi fortsätter på den inslagna vägen, säger Mattias Goldmann, 2030-sekretariatet.

Eldrivna lastbilar stod år 2022 för nästan tre procent av alla nya lastbilar över 16 ton, upp 210 procent jämfört med året innan. Gasdrivna tunga lastbilar hade år 2022 en marknadsandel på dryg åtta procent, en ökning med 36 procent jämfört med året innan. Etanol ED95-drivna lastbilar har i praktiken helt försvunnit från marknaden och laddhybrider är sällsynta.

– Nu gäller det att hålla ut och hålla i. Regeringen måste tänka om gällande stödet till tunga fordons omställning – den halvering som statsbudgeten för år 2023 innehåller var en nybörjarmiss som de bör korrigera i vårbudgeten. De behöver också trygga fortsatt goda villkor för biogas som drivmedel och jobba för att få ner priserna på HVO och RME, säger Mattias Goldmann, 2030-sekretariatet.

2030-sekretariatet riktar också ett tack till ledande transportköpare, som med klimatkrav bidragit till att åkerier kan investera i lastbilar på el och biogas. ”De stora transportköpare som enbart upphandlar på lägsta pris lämnar en klimatets springnota efter sig. Framtiden tillhör de som är en del av lösningen, inte de som är en del av problemet.”

bild
Bild: 2030-sekretariatet

Källa: 2030-sekretariatet

Statistik: Mobility Sweden