Av Annika Wihlborg
Startupbolaget Kavall, vars affärsidé är att erbjuda blixtsnabba leveranser av matvaror från egen butik i storstäder, visar tydliga signaler på att närma sig ruinens brant. Nya miljoner måste nu in snabbt för att rädda det förlusttyngda bolaget. Kavall startades sommaren 2021 och var redan tre månader efter start värderat till 285 miljoner kronor. Flera av Sveriges tyngsta riskkapitalbolag har på relativt kort tid investerat en kvarts miljard kronor i bolaget, som gått med förlust sedan start.
Enligt nyhetssajten Breakit tyder mycket på att Kravall har tagit på sig en för stor kostym och strävat alltför högt med sin affärsidé. Kavall är en svensk startup som via sin app erbjuder leverans av matvaror på endast 10 minuter från egen butik till dörr med hjälp av Kavalls anställda riders på elcyklar.
Sommaren 2021 var Kavall en av Stockholms hetaste startups. Ambitionen att etablera en nordisk jätteaktör inom supersnabba matleveranser var tydlig, bland annat genom att ta marknadsandelar från den traditionella dagligvaruhandeln genom att erbjuda blixtsnabba leveranser. Bolaget etablerade sig kort efter start även i Finland, men efter ett knappt halvår på den finska marknaden meddelade man att verksamheten skulle läggas ner.
Kort därefter överraskade Kavall marknaden och investerarna genom att meddela att de skulle anställa 200 personer, trots att last-mile branschen vid det laget befunnit sig i en krisartad period som kantats av flera bolagskonkurser. Ambitionen var att öppna fler butiker, anställa fler kurirer och inom loppet av ett par månader säkerställa att merparten av alla boende i Stockholms innerstad skulle ha tillgång till snabba leveranser från Kavall. De höga tillväxtambitionerna och den höga värderingen trots rejäla förlustresultat verkar en gång för alla ha hunnit i kapp Kavall. Framtiden får utvisa om bolaget överlever.