Neste och Scania spårar lastbilars användning av förnybart bränsle

Foto: Scania
Foto: Scania

Neste och Scania berättade nyligen om en ny digital lösning som möjliggör enkel uppföljning och verifiering av lastbilars användning av förnybara bränslen. Genom att kombinera uppgifter från Scania Fleet Management Portal, med uppgifter från Neste om utsläpp från bränslen, får Scanias kunder precisa och aktuella uppgifter till sin rapportering om utsläpp av växthusgaser och hållbarhet.

Kunderna kan jämföra klimatpåverkan från sin användning av förnybara bränslen, i förhållande till fossila bränslen, och följa sin kontinuerliga utveckling mot sina klimatmål. 



De båda företagen testar denna nya digitala lösning tillsammans med olika partners inom logistik, som logistikföretaget HAVI. Lösningen kombinerar uppgifter om var en viss lastbil har tankats och hur mycket den har kört, med uppgifter om hur klimatpåverkan av fordonet förändras vid användning av Neste MY Förnybar Diesel jämfört med fossila bränslen. Hittills har det varit en utmaning att kontrollera i vilken utsträckning lastbilarna verkligen drivs med förnybara bränslen, eftersom samma lastbilar även kan tankas med fossila bränslen. Den digitala lösningen, som nu testas, hoppas på att kunna lösa detta problem. Företagens gemensamma ambition är att lösningen i framtiden skulle kunna användas av alla fordonstillverkare och typer av förnybara bränslen.  



”Klimatdata flödar idag digitalt genom systemen, tidigare var man tvungen att mestadels samla in data manuellt från olika källor. Vårt pilotprojekt med Scania började med att vi ville ta oss an de utmaningar som transportföretag står inför när det gäller att ställa om sin fordonsflotta till hållbarhet och kunna göra den tillhörande hållbarhetsrapporteringen på ett tillförlitligt sätt. Vi bjöd in kunder inom transportbranschen att delta i intervjuer för att ge teamet för servicedesign på Scania en djupare förståelse för deras utmaningar med hållbarhetsutveckling. Vi ville även stödja deras egna insatser med att följa upp och rapportera om utvecklingen av initiativet Science Based Targets.Med det framgångsrika pilotprojektet i Finland som förebild försöker vi nu utvidga denna lösning till nya marknader”, säger Mats Hultman, chef för OEM Partnerships på Neste. 



"Vi tror att datatransparens, konnektivitet och partnerskap inom ekosystemet är avgörande faktorer för att främja denna resa, där energieffektivitet, elektrifiering, förnybara bränslen och smarta och säkra transporter är en del av lösningen, säger Jacob Thärnå, Head of Sustainable Transport (chef för hållbara transporter) på Scania.



”HAVI har som mål att nå nettonollutsläpp till 2050 och vi är stolta över att samarbeta med våra kunder och partners för att tillhandahålla mer hållbara, digitalt styrda och transparenta lösningar för leveranskedjan. En stor del av vår europeiska fordonsflotta drivs med alternativa bränslen som elektrifiering, biogas och förnybar diesel, så vi är mycket glada över att detta banbrytande detta digitaliseringsinitiativ som möjliggör automatisk rapportering om de faktiska minskningarna av växthusgaser från våra fordon. Att på ett trovärdigt sätt kunna visa hur vissa leveranser har lägre koldioxidavtryck kommer också stärka förtroendet generellt för de framsteg som görs på resan mot nettonoll”, säger Massimo D’Alessandro, Director Sustainability & Innovation, HAVI.



"Tillsammans med Scania och våra pilotkunder vill vi visa hur klimatdata kan addera värde och driva på utvecklingen inom logistikindustrin mot att generera lägre utsläpp. Samarbete i hela värdekedjan är viktigt för branschen när nya lösningar utvecklas, säger Mats Hultman, chef för OEM Partnerships på Neste.