Dachser Denmark börjar med ellastbilar i Köpenhamn

Foto: Sine Nielsen
Foto: Sine Nielsen

I en satsning för att minska logistikleverantörens CO2-utsläpp på lokal nivå i centrala Köpenhamn startar nu Dachser Denmark leveranser med sin första ellastbil. I och med leveransen av företagets första ellastbil till filialen för vägtransport i Hvidovre, strax utanför Köpenhamn, kan logistikleverantören börja med utsläppsfria leveranser i centrala delen av Danmarks huvudstad.

Med en kraftfull laddningsstation på 120 kW installerad på filialen kan ett lastbilsbatteri laddas till 80 procent på bara 45 minuter. Lastbilen av modell FUSO eCanter kan nu börja leverera försändelser till kunder i Köpenhamn K, Sydhavn, Christianshavn och Refshaleøen.

”Vi är glada över att vi nu kan börja köra vår första ellastbil i Danmark”, säger Peter Hut, General Manager för Dachser Denmarks European Logistics filial i Hvidovre. ”För oss har det varit väldigt viktigt att lastbilen har all nödvändig utrustning som är betydelsefull för att kunna genomföra leveranser till våra utvalda områden. För oss är detta ett betydande steg i rätt riktning mot omställningen till grönare energi och mer hållbara drivsystem – en utveckling som just nu pågår inom många branscher.”

Ellastbilen är nästan helt tyst och har därför utformats med särskild hänsyn till de många cyklisterna i Köpenhamn. I detta ingår en cyklistkamera och sensorer, vilket ger föraren överblick i 360 grader runt fordonet, samt en varningslampa för att göra bilen mer synlig för oskyddade trafikanter.

Miljövänliga transportlösningar i städer

Logistikleverantören betraktar den nya ellastbilen som en långsiktig investering. Beroende på körbeteende, topografi samt väderförhållanden har lastbilen en räckvidd på mellan 100 och 120 kilometer. Nästa steg är leveransen av en helt elektrisk Volvo FL Electric planerad under 2023.

”Vi har varit noga med att välja ut rätt förare till våra första ellastbilar – de är specialister på att köra i centrum”, säger Peter Hut. ”Idag går alla lastbilschaufförer olika kurser i teknisk körning, vilket innebär att de snabbt kan anpassa sig till olika typer av lastbilar och drivmedel. Dessutom lär de sig att köra så miljövänligt som möjligt, även med konventionella diesellastbilar. Det är den typen av erfarenheter vi drar nytta av i hela vår portfölj av utsläppssnåla och utsläppsfria transportlösningar.”