Dachser satsar på ellastbilar

Dachser skriver avsiktsförklaring gällande 50 eldrivna lastbilar av Mercedes-Benz modell eActros LongHaul. Foto: Dacher

Mercedes-Benz Trucks och Dachser undertecknar en avsiktsförklaring gällande 50 batteridrivna lastbilar för långdistanstransporter. Den eldrivna lastbilen med en räckvidd på cirka 500 kilometer kommer att vara redo för serieproduktion under 2024 och avsiktsförklaringen är ytterligare en komponent i Dachsers klimatskyddsstrategi.

Logistikföretaget planerar att utöka sin europeiska vägtransportsflotta med 50 eldrivna lastbilar av Mercedes-Benz modell eActros LongHaul, som presenterades vid årets IAA Transportation. För detta ändamål har det globala logistikföretaget med bas i Kempten, Tysklandt, undertecknat en avsiktsförklaring med Mercedes-Benz Trucks. Ett avtal som innebär en storskalig utökning av logistikföretagets eldrivna vägtransportflotta. De har för avsikt att använda eActros LongHaul konfigurerad som ett 6x2 växelflaksfordon med en lagringshöjd på 112 cm. Denna ellastbil, som har en räckvidd på cirka 500 km på en laddning, kommer att vara redo för serieproduktion under 2024.

”Dachser är en mycket värdefull kund för oss när det gäller hållbara transporter. De var en engagerad testpartner redan under utvecklingen av eActros 300/400 för tunga distributionstransporter. Vi är mycket nöjda över att logistikföretaget nu också planerar att använda sig av eActros LongHaul i nästa steg, vilket stärker vår e-strategi.” säger Stina Fagerman, Head of Marketing, Sales and Services hos Mercedes-Benz Trucks.

Som ett led i företagets koncept för hållbara leveranser i stadskärnor ”Dachser Emission-Free Delivery” har företaget använt batteridrivna fordon som FUSO eCanter och eActros sedan 2018. I elva europeiska städer levererar batteridrivna skåpbilar och lastbilar som standard alla lokala försändelser CO2-neutralt inom ett definierat innerstadsområde. För last mile-leveranser använder företaget även eldrivna transportcyklar för att distribuera försändelserna. 2018 vann pilotprojektet i Stuttgart tävlingen ”Sustainable Urban Logistics” utlyst av German Federal Ministry for the Environment och the Federal Environment Agency.

”Vi har mycket goda erfarenheter av de batteridrivna fordonens prestanda inom stadslogistik. Därför var det logiskt att ta nästa steg mot långdistanstransporter, tillsammans med Mercedes-Benz Trucks”, säger Stefan Hohm, Chief Development Officer hos Dachser.