Den estniska järnvägsoperatören Eesti Liinirongid (Elron) har beslutat att utnyttja sin option att leverera moderna elektriska enheter och har beställt ytterligare 10 tåg från Škoda-koncernen.
De första elektriska enheterna från denna order, som nu omfattar 16 fordon, är redan i produktion. Tillverkningen sker på Škoda Groups produktionsanläggning i Ostrava.
Mellan Tallinn och Tartu
De moderna tågen kommer bland annat att trafikera den nyelektrifierade järnvägslinjen mellan Tallinn och Tartu, som ska vara klar i slutet av 2024. Kontraktet med Elron har ett totalt värde på över 3,5 miljarder CZK (nästan 147 miljoner euro). På kort sikt är detta ytterligare en kund som Škoda-koncernen har tecknat avtal med om att köpa ytterligare fordon.
Mycket speciella krav
Utöver den bredare spårvidden är tågen utformade som tvåsystemståg för 3 kV och 25 kV 50Hz kraftsystem, så att de kan trafikera både nyelektrifierade järnvägslinjer och linjer med äldre luftledningar. Dessutom har Estland ett kallare klimat än andra delar av Europa. Tågen måste därför klara mer krävande temperaturförhållanden, särskilt vintertid.
- År 2022 transporterade Elron 7,1 miljoner passagerare. Behovet av nya tåg är stort och i somras godkände den estniska regeringen beställningen av ytterligare tio tåg. Med detta beslut kommer Elrons tågflotta att växa med mer än 40 procent de kommande åren, vilket kommer att avsevärt utöka vår förmåga att bättre betjäna passagerare och förkorta tidtabeller, säger Lauri Betlem, VD för Elron.
Bredspåriga eldrivna tåg för Estland
- De nya tågen lägger stor vikt vid passagerarkomforten. De har lågentré, plats för två rullstolar och fyra barnvagnar. En del av sätena är avtagbara, så att tåget kan anpassas till den rådande situationen - på sommaren kommer det att finnas mer utrymme för cyklar och ger mer utrymme för passagerare på vintern. Naturligtvis finns det luftkonditionering, ett modernt informationssystem, WIFI, 230 V och USB-uttag, säger Ivo Gurňák, försäljningsområdeschef Mainline på Škoda Group, och beskriver funktionerna i tåget.
Källa: Skoda Group