ÖBB annonserar nästan 3,4 miljarder euro i färska järnvägsinvesteringar

Investeringarna är en del av ett byggutgiftspaket på 19 miljarder euro som löper fram till 2028. Foto: ÖBB, Kredit Martin Pellizzari

ÖBB har startat 2023 med råge med att tillkännage kombinerade investeringar i järnvägsinfrastruktur på 3,38 miljarder euro i de olika österrikiska delstaterna. Den östra delen av landet och delstaten Steiermark kommer att vara de främsta mottagarna av medel, med 1,2 miljarder respektive 642 miljoner euro.

Investeringarna är en del av ett byggutgiftspaket på 19 miljarder euro som löper fram till 2028. För i år kommer de aviserade utgifterna upp till nära 3,4 miljarder euro.

Medlen är uppdelade enligt följande:

Voralberg: 52 miljoner, 104 kilometers nät

Salzburg: 171 miljoner, 242-kilometersnät

Oberösterreich: 331 miljoner, 881 kilometer nätverk

Kärnten: 379 miljoner, 517 kilometer nät

Tyrolen: 536 miljoner, 460-kilometersnät

Steiermark: 642 miljoner, 787-kilometersnät

Ostregion: 1,2 miljarder. Den så kallade Ostregionen, som omfattar delstaterna Niederösterreich, Burgenland och Wien, är den främsta mottagaren av investeringar i järnvägsinfrastruktur 2023. Enligt ÖBB är de öronmärkta 1,2 miljarderna ett nytt rekord.

Åtgärder som underlättar tågresandet

Operatören siktar på att slutföra utbyggnaden av Pottendorfer i Wienområdet och mellan Münchendorf och Wampersdorf. Dessa ansträngningar inkluderar också öppnandet av en ny station i Ebreichsdorf senare i år.

För att underlätta tågresandet mellan Eisenstadt och Wien vill ÖBB även göra framsteg med bygget av Ebenfurth-slingan. Pågående projekt inkluderar utbyggnaden av linjen Meidling-Mödling med fyra spår, renoveringen av Kalte Rinne-viadukten och moderniseringen av tågstationerna.

Särskilt fokus kommer också att läggas på regionaltåg, med olika utbyggnads-, moderniserings- och elektrifieringsinsatser planerade. I Wien kommer tonvikten att ligga på bättre järnvägsförbindelser, särskilt över den öst-västliga axeln.

Källa: ÖBB