Maersk, DFDS och andra internationella players vill att EU ska sätta ett grönt lastbilsmål till 2035

Bränslecelldriven lastbil, Hyundai Xcient Fuel Cell. Foto: Wikipedia Common Lic. kredit: JoachimKohler-HB

Tillsammans med bl.a. Pepsi, Unilever och Novo Nordisk uppmanar två stora danska transportföretag att man från 2035 bara kan köpa lastbilar med nollutsläpp i EU.

Tunga lastbilar utgör endast 2 procent av fordonen på de europeiska vägarna.

Ändå står de för över en fjärdedel av CO2-utsläppen från EU:s vägtransporter och bidrar också massivt till luftföroreningarna.

Skickade ett brev

Något måste göras åt det, och det innebär nya ambitiösa mål på EU-nivå.

Så här låter det nu från en grupp på 44 internationella företag som har skickat ett brev till EU-kommissionen.

Här uppmanar de till att EU sätter ett mål att alla nya lastbilar från 2035 och framåt ska vara nollutsläppsfordon.

Byts ut i tid

Flera europeiska lastbilstillverkare har redan meddelat att hälften av deras lastbilar som säljs i Europa kommer att ha nollutsläpp år 2030

Ett sådant mål kommer att ge investeringstrygghet för tillverkarna och samtidigt säkerställa att den fossildrivna lastbilsflottan byts ut i tid, så att EU kan nå målet om klimatneutralitet år 2050, säger gruppen, där flera stora danska ingår.

Femårig dispens

Det gäller transportföretagen A.P. Møller-Mærsk och DFDS, men även läkemedelsbolaget Novo Nordisk och energibolaget Ørsted.

I koncernen ingår dessutom globalt verksamma företag som Unilever, Siemens och Pepsico.

Gruppen nämner dock att det bör finnas en femårig dispens för särskilda typer av tunga fordon, t.ex. inom byggbranschen.

Tekniken finns där

I brevet framhåller företagen att tekniken redan finns när det gäller att sänka CO2-utsläppen i branschen. Det finns traditionellt sett ingen överenskommelse om detta inom transportbranschen, där det finns efterfrågan på t.ex. elektriska lastbilar med tillräcklig räckvidd för långa resor.

Företagen hänvisar dock i skrivelsen till att det  redan finns lastbilar som körs på el eller grön vätgas, som upplever "ett momentum på marknaden och som blir alltmer tillgängliga över segment, inklusive på långa avstånd."

- Flera europeiska lastbilstillverkare har redan meddelat att hälften av deras lastbilar som säljs i Europa kommer att ha nollutsläpp till 2030, skriver företagen i brevet.

Källor. A.P. Møller-Mærsk / DFDS