General Motors dotterbolag Cruise utvecklar förarlös taxitjänst i San Francisco men vad gör andra?

Autonoma Waymo Chrysler Pacifica Hybrid minivan som testades 2017 i Los Altos, Kalifornien. Foto: Wikipedia Common Lic. Kredit: Dllu

I åratal har tillverkarna lovat att självkörande bilar snart är klara för marknaden. Men under tiden sprider sig besvikelsen i branschen och tidtabellerna skjuts tillbaka. Vad är problemet?

- Nästa år, säger Elon Musk gång på gång i intervjuer från 2014 till 2021 i en viral YouTube-video. Då, lovar den berömda teknikmiljardären och vd:n för den amerikanska elbilstillverkaren Tesla, kommer den självkörande bilen äntligen att vara här.

”Bara bilar med människor bakom ratten”

Men år 2022 går också mot sitt slut, och den som tittar på vägen kommer fortfarande bara att se människor bakom ratten. Utom kanske i Phoenix, Arizona, där Googles systerbolag Waymo har drivit en pilottjänst med förarlösa taxibilar i ett antal år – om än i ett begränsat och exakt kartlagt verksamhetsområde under mycket kontrollerade förhållanden: med nästan alltid bra väder och med många dyra sensorer per bil.

Kan även köra om

Tyska Mercedes-Benz har lanserat det första Level 3-systemet på den internationella marknaden.

Moderna nya bilar från många tillverkare kan redan parkera och köra iväg på egen hand, behålla körfältet, hastigheten och avståndet till framförvarande fordon på motorvägen och även köra om på egen hand.

Fordonen kombinerar etablerade teknologier som farthållare, avståndskontroll eller filbytesvarning. Denna så kallade "delautomatiserade körning" (nivå 2 på SAE-skalan) är redan idag verklighet.

Detta är dock inte de självkörande bilarna som Musk och andra VD:ar för bilindustrin har lovat i flera år, eftersom mänskliga förare ständigt måste övervaka fordonets agerande, noggrant observera trafiken och kunna ingripa på några sekunder vid problem.

General Motors dotterbolag Cruise arbetar idag med en förarlös taxitjänst i San Francisco och skapar tyvärr flera gånger rubriker när robotbilar har blockerat gatorna där.

Och det faktum att Ford och Volkswagen nu har dragit sig ur den autonoma mobilitetsstarten Argo AI efter att ha investerat miljarder är inte ett gott tecken för tekniken, anser branschens kännare.

Så när kommer de självkörande robotbilarna för alla – kanske till och med aldrig? För att besvara frågan bör vi ta en titt på vad som redan är verkligheten i det europeiska vardagsbruket.

Ett språng

Även Teslas något missvisande namn "Autopilot" är bara ett nivå 2-system eftersom föraren måste vara försiktig och hålla händerna på ratten hela tiden. Och folk är alltid ansvariga för olyckor, även om automaten satt vid ratten.

Alexander Mitropoulos är talesman för autonom körning på Mercedes-Benz

Det var därför ett stort språng när Mercedes-Benz erbjöd världens första internationellt certifierade nivå 3-system som tillval för S-klass och premiummodellen EQS i Tyskland i maj 2022.

USA:s delstater Kalifornien och Nevada följer snart efter. För med "högautomatiserad körning" kan folk äntligen ta händerna från ratten och låta fordonet ta kontroll utan uppsikt. Om en olycka inträffar inom de tillåtna användningsområdena på grund av fel i det automatiska körsystemet är biltillverkaren generellt ansvarig.

Surfa på Internet

Och så kan Mercedes-förare bakom ratten nu läsa, surfa på Internet, prata, titta på film eller spela tv-spel.

- Med DRIVE PILOT har vi utvecklat en innovativ teknik för våra fordon som erbjuder kunderna en unik, lyxig körupplevelse och ger dem det viktigaste: tid, säger Alexandros Mitropoulos, Mercedes-Benz talesman för autonom körning. Honda hade tidigare lanserat ett liknande Level 3-system i Legend Hybrid EX sedan, men bara i Japan.

Läget idag

Självkörande bilar är visserligen redan på vägen men kör endast i lägre hastigheter inom små geofencerade områden, som Waymo One-skytteltjänsten i Chandler, Arizona.

Det tog år för företaget Waymo att uppnå denna bedrift av förarlös styrka på de breda, raka, soldränkta boulevarderna i Phoenix-förorten.

Hur mycket längre tror vi att det kommer att ta innan en typisk konsument kan tillkalla ett personligt ägt självkörande fordon för att pendla hem till exempel från centrala Stockholm, över Västerbron och genom Södertörn, efter mörkrets inbrott, eller i en snöstorm?

Vi får nog vänta decennier på en robotbil som befriar oss från personligt ansvar - om det någonsin händer. Så det är bättre att man planerar för och utvecklar kunskapen och tekniken om hur man kör säkert, särskilt i dåligt väder och med dålig syn. Eller hur man förbättrar ungdomarnas körsätt.

Källor: Mercedes Benz/ Waymo