Ny containerlinje Stockholm - Rotterdam - Hull

Stockholm Norvik Hamn stärker sin position som ett viktigt logistiknav i Mälardalen. Foto: Norvik Hamn

Nu har en ny containerlinj Rotterdam - Stockholm – Hull invigts. Det är rederiet SUN Line Shipping, ett dotterbolag till ThorSvecon Group, som utökar sin flotta och sätter in containerfartyget Perseus på sträckan. Fartyget har en lastkapacitet på 660 TEU och trafikerar Stockholm Norvik Hamn en dag i veckan.

– Vi har sett en kontinuerlig ökning i efterfrågan från fraktköpare som vill transportera gods sjövägen mellan Sverige, Nederländerna och England och nu är tidpunkten rätt. Att utgå från Sveriges nyaste hamn, Stockholm Norvik, känns som ett naturligt steg och helt i linje med vårt mål att stärka vår position inom ostkustsjöfarten, säger Eric Hjalmarsson, vd på TSG.

Rotterdam och Hull är två helt nya destinationer som nu ansluts till Stockholm Norvik Hamn vilket gör att hamnen befäster sin position som ett viktigt logistiknav i Mälardalen.

– Det är glädjande att ytterligare en kund väljer att satsa på Sveriges modernaste hamn. Stockholm Norvik erbjuder ett oslagbart läge med närheten till 50 procent av Sveriges konsumtion. Stockholm Norvik utvecklas nu till den logistikhubb som den var planerad för, säger Johan Wallén marknads- och försäljningschef Stockholm Hamnar.

Containerterminalen i Stockholm Norvik Hamn drivs av Hutchison Ports Stockholm, världens största terminaloperatör med 53 hamnar i 27 länder.

– Den utökade förbindelsen till och från Stockholm Norvik ger våra kunder fler alternativ och ännu större flexibilitet. Vi är mycket glada över att SUN Line Shipping ser fördelarna med att starta upp en ny tjänst som ger deras nuvarande och nya kunder en chans att ansluta direkt till storstockholmsområdet, säger Lawrence Yam, vd på Hutchison Ports Stockholm.

Stockholm Norvik Hamn är en roro- och containerhamn med bästa tänkbara läge i Östersjön. Kort insegling och effektiva transportanslutningar ger direkt tillgång till en av Europas snabbaste växande regioner.