Iveco och Iveco Bus är bland deltagarna i det italienska pilotprojektet för induktiv laddningsteknik för elfordon känd som DWPT - Dynamic Wireless Power Transfer. Än så länge ser projektet lovande ut.
Industripartners, universitet och internationella institutioner deltar också i projektet. På fordonssidan deltar förutom Iveco även storkoncernen Stelantis som representerar 7 passagerar- och skåpbilsmärken. Testområdet ligger nära Brescia, där Iveco har en av sina produktionsanläggningar.
Nödvändig laddningsutrustning
Iveco Bus bidrar till projektet med en 12-meters elektrisk E-WAY som modifierats med nödvändig laddningsutrustning för induktiv laddning. Det visar sig bland annat att när bussen går i en hastighet av 70 km/h får den en effekt på 75 kilowatt genom den kontaktlösa laddningen.
Samma typ av induktiv laddning kan användas av alla typer av elfordon, inklusive fordon med bränsleceller.
Fördelarna med induktiv laddning längs vägen är ökad energieffektivitet med möjligheter att minska antalet batterier och därmed öka nyttolasten, samt minskad stilleståndstid för laddning av batterier.
Utsläppsfria transporter
Testbanan i fråga används främst för att testa induktiv laddning längs vägen som en form av räckviddsförlängare. Huvudladdningen ska fortfarande ske när fordonet står stilla.
Rapporten säger inget om kostnaden för induktiv laddningsinfrastruktur. Elkablar och laddutrustning ska läggas i vägbanan och asfalteras för att ha nödvändig hållbarhet.
– Som företag är vi väldigt intresserade av att bidra till så utsläppsfria transporter som möjligt, säger Domenico Nucera, som är chef för bussverksamheten inom Iveco Group. Induktiv laddning har en spännande potential och kan utgöra en effektiv infrastrukturplattform för alla system för e-mobilitet. Iveco kommer därför att fortsätta testa tron på att denna teknik är ett viktigt bidrag till grön mobilitet.
Källa: Iveco