Trotjänaren och dubbeldäckaren Setra S 328 DT hamnade på tyskt museum

En Setra S 328 DT dubbeldäckare turistbuss den 21 februari 2006 i Mannheim. Som Eurolines långdistansbuss trafikerade den mellan Estland och Tyskland. Foto, Wikipedia, Common. Kredit: Martin Hawlisch

Historiska Setra S 328 DT finns att beskåda på museet Setra Classic Collection i Neu Ulm i Tyskland.

Bussen har trafikerat hos det schweiziska familjeföretaget K. Dysli AG i inte mindre än 18 år från 2003 till 2021 och har en total körsträcka på 650 000 kilometer. Det längsta målet för bussen har varit Portugal.

Bussen har totalt 72 sittplatser plus chaufför och guide. På nedre plan har bussen kök och toalett samt passagerarplatser runt fyra stora bord. Ståhöjden här är 1,8 meter. På det övre planet är den invändiga höjden 1,68 meter. Bussen är 12 meter lång, 2,5 meter bred och 4,0 meter hög. Den är utrustad med en 14,6 liters Mercedes-Benz OM 422 LA V8-motor som ger 524 hk. Totalt tillverkades 780 enheter av S 328 DT.

Festligt sällskap

I Setra Classic Collection i Kässbohrer Halle, nära Setra-fabriken i Neu-Ulm, kommer S 328 DT från K. Dysli AG i ett festligt sällskap. Här hittar du bland annat Setra S 8, den allra första självbärande bussen som produceras av Kässbohrer. Setra är också en förkortning för tyska «selbsttragend», som översatt betyder just självförsörjande.

Historien om Setras dubbeldäckare började med föregångaren till S 328 DT, nämligen S 228 DT, 1981. Även detta var en buss på 12,0 x 2,50 x 4,0 meter och en totalvikt på 22 ton. Detta var det högsta möjliga baserat på europeiska regleringar i början av 80-talet. Totalt tillverkades 1 104 S 228 DT.

Fjärde generationens dubbeldäckare

S 328 DT ersattes av S 431 DT. Nya längd- och breddbestämmelser gjorde att denna buss tillverkades i en längd på 13,89 meter och en bredd på 2,55 meter. Detta gav fyra fler passagerarsäten och större bagagekapacitet.

Dagens flaggskepp från Setra är S 531 DT. Setras fjärde generationens dubbeldäckare är nu fem år gamla och är utrustade med bland annat säkerhetssystemen Active Brake Assist 4 och Sideguard Assist, som faktiskt hade världspremiär i Setra S531 DT.