Münchens trafikbolag, Münchner Verkehrsgesellschaft (MVG), och Sono Motors har lanserat en buss med 20 solcellsmoduler på taket.
Syftet är att "spara bränsle".
Solcellerna täcker totalt 12 kvadratmeter på bussens tak. Panelerna kommer att kunna leverera mer än 2 000 watt, vilket kommer att bidra till en besparing på 2 500 liter diesel per år. Det innebär en minskning av CO 2-utsläppen med 6,5 ton på årsbasis.
Solcellerna ska användas för att ladda bussens batterier, men också för att driva olika tilläggssystem som värme, luftkonditionering och servostyrning. Det här är ingen elbuss utan en form av hybrid där syftet är att spara bränsle och minska utsläpp.
Specialanpassade solpaneler på karossen
En första testbuss kommer att köras i München i år. Den är faktiskt designad som en trailer för att åka bakom en annan buss. Den har plats för passagerare och huvudsyftet är att testa teknikens potential och effektivitet i dagligt bruk.
Sono Motors är ett tyskt nystartat företag som specialiserat sig på att leverera hållbar mobilitet, särskilt med hjälp av solenergi. Företaget har redan utvecklat sin första elbil utrustad med specialanpassade solpaneler på karossen. Denna elbil kan nu förbeställas i Tyskland.