Över 600 kilometer på en laddning, men vad hände när batterierna i 21 elbilar laddades ur helt i ett "killtest"
Ett hänsynslöst uthållighetstest utfört av Norges Bilforbund (NAF) tog helt elektriska bilar till gränserna för deras prestanda - och långt bortom. Alla 21 testbilar hamnade vid sidan av vägen, men det var meningen.
Till sista volt
I testet urladdades bilens körbatterier medvetet till sista droppen. Detta följdes av en lagersanering av beståndet.
Den faktiska räckvidden för de helelektriska bilarna som deltog i provkörningen varierade mellan 220 och 650 kilometer.
Baserat på resultaten motsvarar det faktiska driftsavståndet för nästan alla bilar väl de officiella WLTP-värdena som rapporterats av tillverkarna. I vissa fall överskreds det utlovade driftsavståndet, säger InsideEVs hemsida.
Mustang Mach bra tvåa
Inga faktiska floppar observerades i sommartestet. Även när det var som svagast föll bilarnas verkliga prestanda under WLTP-värdet som utlovats av tillverkaren med några kilometer, vilket kan anses vara en förvånansvärt bra prestation.
Teslan Model 3 Long Range-version var den mest avancerade. Innan den slutliga koaguleringen tillryggalade bilen en sträcka på så mycket som 654,9 kilometer på en laddning.
Det var en uppdaterad version av Long Range-versionen med ett officiellt driftavstånd på 614 kilometer WLTP.
För det andra klarade Long Range-versionen av Fords Mustang Mach E goda 617 miles. Batterikapaciteten i båda bilarna började blinka till noll vid 600 mil, men körningen fortsatte trots varningarna.
Ett intressant norskt hållbarhetstest
Ford Mustang Mach-e Long Range körde över 610 kilometer i hållbarhetstestet.
Volkswagens ID.3 Pro S klarade sig också utmärkt.
BMW iX3, den helelektriska suven blåste på 556,2 kilometer, men innan den kraschade hade bilen överskridit tillverkarens officiella räckvidd med hela 106 kilometer.
BMW iX3:s helelektriska SUV överskred tillverkarens officiella räckvidd med mer än hundra kilometer.
Tillverkarens rapporterade WLTP-godkända sortiment översteg 18 av de testade 18 bilarna. Tre bilar lämnades under ribban, Polestar 2, Citroën e-C4 och Xpeng.
Små marginaler
Även för dessa var marginalen liten: tre, fem respektive tolv kilometer.
Alla bilar som deltog i experimentet kördes på samma testrutt. Experimentet genomfördes under samma dag i liknande väderförhållanden.
Rutten omfattade stadskörning, landsbygdssträckor och motorvägssträckor. Höjdskillnader söktes från bergsvägar.
Användningen av elektriska apparater i bilar undveks för att harmonisera testsituationen.
Källa: NA