Simpeltransport.se har en ny plattform som kan motverka tomlaster genom att samköra. Genom vår plattform kommer vi kunna matcha ihop varuägare och transportbilar som befinner sig ute på våra vägar just nu. Alla transportbilar som är anslutna till oss kommer få möjlighet till extra körningar som är helt frivilliga för alla åkerier att ta.
Det är helt frivilliga körningar där tanken är att matcha ihop rätt företag med transportbil som har bästa rutten så miljöpåverkan är så låg som möjligt eftersom bilarna redan befinner sig ute på våra vägar så försöker vi utnyttja befintliga bilar innan man behöver starta upp nya.
I en tid då alla pratar hållbarhet är denna tjänst onekligen intressant. En känslig fråga (för vissa) är att man inte kunnat samarbeta över gränserna. Dagligen finns tusentals med lastbilar som levererar gods till en destination, men som sedan rullar halvtomma eller tomma tillbaka. Logiken i detta är förstås uppåt väggarna, ur såväl ett kostnadseffektivitets som ur ett miljöperspektiv.
På Simpel uppskattar man att uppemot 30 procent av den totala lastkapaciteten som finns inom svensk transportindustri i dag är outnyttjad. Detta får sägas vara en svindlande siffra då det ju finns cirka 10 000 åkerier i landet. I ett större perspektiv finns det siffror som säger att över 55 procent av alla lastbilar på vägarna i Europa har ledigt utrymme och 24 procent går helt tomma.
– Att beställa “en Simpel” hoppas vi ska bli lika vedertaget som att beställa en Uber, menar Patric Olsson, som tillsammans med Andreas Klingensjö är bakom företaget Simpel Transport.