Nya bussar med touchladdning på väg

Ebusco (Euronext: EBUS), en pionjär och föregångare inom utvecklingen av elbussar och laddningssystem, har tecknat ett kontrakt med Metropole Rouen Normandie, Frankrike, för totalt upp till 80 Ebusco-bussar. Frankrike är en strategiskt viktig marknad för Ebusco och en av dess viktigaste målmarknader i dess internationella expansionsstrategi. Kontraktet omfattar fyra Ebusco 2.2-bussar som ska levereras runt årsskiftet 2022 och en option att köpa ytterligare 76 Ebusco 3.0-bussar, som kommer att levereras i partier mellan 2023 och 2026. Bild: Ebusco

Det karakteriseras som en världspremiär när ett konsortium bestående av Van Hool, Kiepe Electric, Ebusco och Alstom ska leverera minst 56 batterielektriska 24 meter långa dubbeldäckare till storstadsområdet i Frankrike.

De tre parterna kommer att leverera elbussar, framdrivningssystem och batterier samt laddstruktur. Bussarna kommer att gå på så kallade BRT-linjer (Bus Rapid Transit) med dedikerade rutter. Fordonen kommer att köras på busslinjerna T Zen 4 och T Zen 5 i södra Paris.

Tredje linje

En tredje linje är under planering. T Zen 4 är en ny linje som kommer att ersätta den befintliga 402-linjen. Detta är den mest trafikerade busslinjen i Paris med 26 000 passagerare varje dag. De nya bussarna kommer att trafikera en sträcka på 14,8 km. T Zen 5 är en helt ny 9,5 km lång lina.

De nya bussarna från Van Hool har beteckningen Exqui.City 24. De har en passagerarkapacitet på cirka 140 personer och erbjuder optimal komfort. Fordonen har komplett luftkonditionering, videoövervakning och passagerarinformation i realtid.

Med ett genomgående lågt golv och breda dörrar är passagerarcirkulationen smidig och effektiv samtidigt som den är lättillgänglig för personer med nedsatt rörlighet.

Inga luftledningar, tack

Det mest spännande med de nya bussarna är snabb konduktiv laddning, det vill säga touchladdning, vid hållplatserna och vid terminalerna.

Det ska vara första gången ett sådant system används för elbussar, men det är fortfarande inte helt oplogad mark. Ett liknande system används på spårvagnar i den sydfranska staden Nice. De moderna spårvagnarna i Nice passerar också genom gamla och skyddade stadsdelar där luftledningar inte är önskvärda.

I beskedet står inget om när bussarna ska levereras och eftersom det är ett ramavtal kan antalet mycket väl bli mer än 56 stycken.

Källa: Van Hool/ Kiepe Electric/Alstom