MAN: Varierande produktionsbild mellan lastbil och buss på grund av kriget

MAN presenterar fyra varierande utställningar på årets Bus2Bus-mässa 27-28 i april 2022 i Berlin. Mässbesökare vid norra entrén kommer också att välkomnas av Årets buss, NEOPLAN Cityliner. Bild: MAN Truck & Bus, pressbild

MAN Truck & Bus meddelar att bussproduktionen endast i liten utsträckning har påverkats av de delningsproblem MAN upplever när det gäller lastbilar relaterade till kriget i Ukraina.

Däremot har det varit stillastående i lastbilsfabrikerna i München i Tyskland och Krakow i Polen sedan den 14 mars, samt betydande produktionsstopp vid de tyska fabrikerna i Nürnberg, Salzgitter och Wittlich. Leverantörer av lastbilsledningar kan inte producera på sina ukrainska anläggningar eller producera endast i mycket begränsad omfattning.

Detta hotar med en förlust av lastbilsproduktion under flera veckor och en massiv produktionsminskning under andra kvartalet. Upp till 11 000 personer kan sägas upp i Tyskland.

Ökad bussproduktion

Men det gäller i liten utsträckning inte bussproduktionen enligt MAN.

- Det hänger samman med att bussarna tillverkas i företagets fabriker med andra underleverantörer. MAN och Neoplan resebussar tillverkas i Ankara, Turkiet, medan stadsbussar och busschassier kommer från Starachowice, Polen, berättar MAN:s VD.

Mitt i eländet med lastbilstillverkningen i Tyskland kommer beskedet att MAN har lanserat en ny buss på den australiensiska marknaden i samarbete med den stora karossleverantören Marcopolo.

När det gäller chassit RR8, som tillverkas hos Starachowice i Polen, läggs det till karossvarianten Marcopolo Audace 1050.

Bussen levereras som standard med MAN:s 9-liters motorvariant D15 som är både kompakt och lätt. I nuvarande busschassi levereras den med 330 hk som standard, med den större varianten på 360 hk som tillval.