Den tyska logistikbranschen ser stora negativa konsekvenser på grund av brist på ukrainska förare

On the road. Det finns över 100 000 förare från det land som nu har invaderats av Ryssland. Foto: Wikipedia Common, kredit: Mattes

Den tyska speditions- och logistikföreningen DSLV varnar nu för att det kan få stor betydelse för branschen att ukrainska lastbilschaufförer åker hem för att slåss i kriget mot ryssarna.

Den tyska branschorganisationen för speditörer och logistikföretag, Der Bundesverband Spedition und Logistik (DSLV), varnar nu för flaskhalsar i lastbilstransporter på grund av bristen på ukrainska chaufförer.

Det skriver tyska medier Spiegel på grundval av en intern notis från förbundet

Kritiskt läge

När de ukrainska långtradarförarna som är på väg för tyska detaljhandelskedjor och tillverkare får sina inkallelseorder kommer den befintliga förarbristen i Tyskland att förvärras dramatiskt.

Farhågorna ökar hos den ledande sammanslutningen av transportlogistikbranschen i Tyskland. Det finns över 100 000 förare från det land som nu har invaderats av Ryssland.

- Logistikbranschen befarar leveransflaskhalsar. Omkring sju procent av transportvolymen i Tyskland är i akut risk på grund av den ryska attacken mot Ukraina berättade Dirk Engelhardt, talesman för styrelsen för Federal Association of Road Haulage, Logistics and Disposal (BGL), för MDR-tidningen "Umschau".

BGL är den ledande sammanslutningen av transportlogistikbranschen i Tyskland. Engelhardt räknar dock med att många av de cirka 104 000 ukrainska chaufförerna som är anställda av polska och litauiska speditionsföretag nu kommer att erhålla inkallelseorder till krigstjänst.