Nya MAN Lion's Intercity använder fossil diesel, RME och HVO

Hittills har MAN ägnat sig åt ämnet billiga lågentrébussar. Nya Lion's Intercity LE blir en klar förbättring. Foto: MAN

MAN släpper en modell med ett helt plant golv framför. Och även flera längder med både två och tre axlar.

Bussen kommer med ett antal helt nya dörrlösningar. På testbussen fanns 1 + 2 + 0 lösning, men den kan levereras med både 2 + 2 + 0 eller som vi i Skandinavien föredrar, 2 + 2 + 1 lösning. Sedan med några steg ner längst bak.

Motorn är en MAN D15 och den är kopplad till ZF Ecolife automatlåda. En kombination som passar denna buss perfekt. Den är tyst, kraftfull och växlar mjukt. Växellådan har en inbyggd retarder som ger mjuk och bekväm inbromsning. 

Idag kommer motorn med möjlighet att köra fossil diesel, RME och HVO. I framtiden kommer den även i en lätthybridversion. Men en elektrisk version måste vi ställa in oss på med ett stort mått av tålamod. Ryktet säger att den inte är klar på några år än. Och en elektrisk 15 meter kommer sannolikt inte att synas förrän år 2026.

Nya Lion's Intercity LE kan levereras med två grundpaket när det kommer till utrustning. Den enklaste har enkla säten, inga hatthyllor och en förarstol av något enklare standard. 

Men den kan också packas med hatthyllor, bekväma säten och en förarstol som påminner oss om vad en enklare turnébuss har. Men oavsett vilken version du går för får du samma bra isolering och låga ljudnivå. Körkomforten är också densamma.

Produktionen kommer att ske i Turkiet och uppstart sker under 2022.