Quantron presenterade Cizaris 12 EV, en 12-meters batteri-elektrisk buss

Quantron nya vätgasdrivna Cizaris. Foto: Quantron

Företaget som är baserat i tyska Augsburg fokuserar bland annat på den skandinaviska marknaden. 2022 kommer även en Cizaris 12 H, en vätgasdriven buss med bränsleceller.

Namnet Cizaris är en form av symbolisk förkortning. CI står för City och Z för Noll (noll utsläpp). ARIS kommer från grekiskan och står för ”det ädlaste eller bästa”.

Det kan säga något om Quantrons ambitioner på elbussmarknaden. Quantron siktar på att presentera en elbuss till ett förmånligt pris. Företaget har valt en kombination av robusta och hållbara litiumjärnfosfatbatterier och en högeffektiv vattenkyld motor från Dana / TM4 monterad precis bakom drivaxeln. Det här är en motor som används i väldigt många elbussar, men som än så länge inte är så vanlig i Europa.

Motorn har en effekt på 145 kilowatt nominellt, men upp till 245 kilowatt som maximalt. Elmotorer har högt vridmoment och är i Cizaris 3 330 Nm som maximalt. När bränslecellsversionen kommer nästa år kommer det även en kraftfullare motor.

Fördelen med en centralmotor jämfört med en elektrisk portalaxel är en enklare konstruktion och lägre ofjädrad vikt. Enligt Quantron ska det innebära ökad livslängd.

Räckvidd upp till 370 km

Bussen kommer med batteripaket från Quantron-partnern CATL, en av världens största batteritillverkare. Kapaciteten sträcker sig från 242 till 424 kWh. Batterierna är takmonterade med max sex fram och sex bak, beroende på kundens behov. Detta kommer att ge en räckvidd från 220 till 370 km med 10 procent återstående batterikapacitet.

Bussen är utrustad för snabbladdning med en kapacitet från 65 till 150 kW som kommer att ge laddningstider från två till fyra timmar, beroende på batterikapacitet. Med så kort laddningstid kan Quantron-bussen till exempel laddas mellan ett morgon- och eftermiddagsbyte i de fall bussbolaget behöver mindre kapacitet mitt på dagen.

Quantron ger batteripaketet en garanti på åtta år eller 3 000 laddningscykler, beroende på vad som inträffar först. Skulle batterikapaciteten vara nere i mindre än 80 procent innan ovanstående tas i bruk är det också en garantipunkt.

Anpassad till lokala körförhållanden

Med ett brett utbud av batteripaket kan bussen enkelt anpassas till lokala körförhållanden. Där du inte behöver så stor räckvidd kan du välja ett litet och lätt batteripaket som ger större passagerarkapacitet.

En buss som lanserades 2022 har uppenbarligen en modern känsla. Den avlånga vindrutan ger föraren god sikt, medan stora sidorutor bakåt ger en ljus och vänlig interiör och god sikt för passagerarna.

Och när det kommer till siktförhållanden: En helt ny stadsbuss har självklart en kamerabaserad spegellösning. Den innehåller även en främre kamera som ger föraren optimal sikt precis framför bussen. I övrigt är bussen utrustad med alla assistentsystem för optimal säkerhet.

Cizaris 12 EV har en total längd på 12,18 meter. Bussen kommer med två eller tre dörrar och ett antal olika säteskonfigurationer.

Beroende på inredning kan bussen levereras med 25 till 36 sittplatser och med stor ståkapacitet. Den totala passagerarkapaciteten kan vara upp till 95, men i så fall kräver det att åtminstone batteripaketet håller sig inom viktgränserna. Ytan fram till den andra dörren är helt låggolv medan den bakre delen av bussen har en något högre sittposition.

Om Quantron

Företaget etablerades som en filial till Haller GmBH 2019 för att arbeta med e-mobilitet, eller elfordon och utrustning för sådana, för att uttrycka det på ett annat sätt. Haller har sina anor ända tillbaka till 1882 och startade verksamheten med hästdragna fordon.

Hittills har Quantron varit mest känt för att konvertera dieseldrivna skåpbilar och lastbilar, samt bussar, till eldrift. För detta har företaget tilldelats "European Transport Prize for Sustainability 2022".