Ruter testar biljettläsning med QR-kod på alla bussar på Nesodden sedan början av februari 2022. Målet är att hitta en lösning för effektiv biljettkontroll, vilket gynnar både kunder och förare.
Ruter AS är ett offentligt ägt företag som ansvarar för kollektivtrafiken i Oslo och Akerhus. Ruter AS avgör priser och linjer för tunnelbanan, spårvagnar, bussar och färjor i de två Fylkerna, som därefter beställs från underleverantörer. Regionens järnvägstrafik tillhör också Ruters prissystem, men drivs i sin helhet av Vy.
Mobilbiljetter är den populäraste betalningsformen bland Ruters kunder, men på regionbussar ska biljetten fortfarande kontrolleras av föraren vid ombordstigning. Ruter vill nu göra något åt saken.
Liten förändring för kunderna
Med det nya systemet behöver du inte längre visa upp biljetten för föraren vid ombordstigning. Kunden visar istället QR-koden på sin mobilbiljett till en QR-läsare, och kan snabbt fortsätta in i bussen.
– Syftet är att få en effektivare biljettkontroll, vilket samtidigt är enkelt för både kunden och föraren, säger kommunikationskonsult på Ruter, Knut-Martin Løken.
– När folk vänjer sig vid det här tror vi att det blir lättare för alla. Föraren behöver inte titta noga på varje enskild biljett utan kan istället lägga tiden på att ta emot kunder väl och på körningen som snart kommer att ske.
För kunder som inte har biljetten på mobilen är det ingen förändring, enligt Ruter.
– Passagerare som använder Resekort och Impulskort kan fortsätta som tidigare, och läsa biljetten på kortläsaren hos föraren som vanligt, säger Løken.
Testa och lär dig
Ruter hoppas och tror att QR-läsare kommer att påverka passagerarflödet och biljettkontrollen positivt och ber kunderna på Nesodden att förstå att det här är ett nytt system som ska testas.
– Vi är beroende av att spela i ett lag med befolkningen, och vi räknar med att kunderna snabbt vänjer sig vid vad vi tror blir en liten förändring i boardingmönstret.
Under de närmaste månaderna handlar det här testet om att lära sig så mycket som möjligt om vilken effekt förändringen har på inkomsttrygghet, ombordstigning och punktlighet, samt kundernas och förarnas upplevelse av förändringen.
– Det finns bara en bussoperatör igång i kommunen, vilket gör det enkelt att implementera här. Nesodden är också en trevlig plats med trevliga människor, där bussbolaget Nobina har varit igång sedan länge. Busschaufförerna känner många av sina passagerare väl, och många passagerare känner varandra. Det är en bra miljö att göra ett sånt här test i, säger Løken i Ruter.