Varumärken och återförsäljare går varje år miste om försäljning för hundratals miljarder kronor på grund av att varor tar slut på lager, samtidigt som de ofta sitter på stora överlager av artiklar som inte säljer som väntat. Det tekniska stödet för just varuförsörjning har släpat efter – de stora tekniska framstegen inom e-handel och retail har snarare fokuserat på kundresan.
Madden Analytics hjälper varumärken och e-handlare att effektivisera varuförsörjning och försäljningsanalys med intuitiv och kraftfull mjukvara. Användarna kan studera försäljningsmönster, optimera lagernivåer och planera inköp baserat på prognoser som kombinerar avancerade datamodeller med användarens egen kunskap. Data samlas in från alla försäljningskanaler – både från försäljning direkt till konsument och via återförsäljare – med färdiga integrationer mot de mest populära systemen. På så sätt elimineras alla uppstartskostnader för kunderna.
– Våra kunder berättar att de saknat vår tjänst i marknaden. Samtidigt är vi ödmjuka inför att vi har mycket kvar. Vi kommer att använda kapitalet till att investera i organisation och teknik för att utveckla och nå ut med ännu mer användbar funktionalitet och ännu vassare intelligens, och på så sätt hjälpa fler kunder att öka försäljning och minska varulager, säger vd Axel Jacobsson.
Bolaget grundades år 2020 av Axel Jacobson och Petter Flordal som har bakgrund från bland annat BCG, Qliro och Nividas Eyewear. Madden har sedan lanseringen i början av 2021 knutit till sig kunder som Eytys, Gant, Eton, Flattered, ZooVillage och Care of Carl, och tar nu in externt kapital med Novax som huvudinvesterare för att accelerera vidare produktutveckling och fortsatt tillväxt.