Uppgång för TRATON totalt, men gruppen sålde färre bussar i Europa

TRATON kan vara mycket nöjda med uppgången för lastbilar och skåpbilar för MAN. Detta gör säkerligen nedgången i bussförsäljningen mindre smärtsam. Bild: TRATON

Om man frågar någon på gatan om vad TRATON är för någonting, finns det en stor möjlighet att vederbörande skakar på huvudet som svar.

Ändå har TRATON-gruppen totalt ökat sin försäljning med 43 procent till 271 000 fordon från 2020 till 2021, men bussförsäljningen i Europa visade en nedgång med 11 procent. Orderingången växte ännu starkare, med hela 66 procent till totalt 360 000 skåpbilar, lastbilar och bussar.

Men TRATON (som i sin tur ägs av Volkswagen-koncernen) är moderbolag till betydande kommersiella fordonstillverkare som Scania, MAN, Volkswagen Caminhões e Ônibus och från 1 juli förra året även amerikanska Navistar.

(Innehållsleverantörsföretaget RIO ingår också i koncernen, men har inget intresse i sammanhanget.) Scania och MAN är välkända varumärken för de flesta. Volkswagen Caminhões e Ônibus är Volkswagens kommersiella fordonsproduktion i Brasilien, medan Navistar är en tillverkare av International Trucks-lastbilar och IC Bus-bussar i USA.

I den starka tillväxt som nämndes inledningsvis omfattar Navistar förutom real tillväxt även 30 300 fordon från 1 juli förra året, fördelat på 25 100 lastbilar och 5 200 bussar. Orderingången detta halvår var också god, totalt 42 600 fordon.

Scania ökade lastbilsförsäljningen med 28 procent till 85 900 enheter, medan bussförsäljningen minskade med 15 procent till 4 400.

MAN Truck & Bus ökade lastbilsförsäljningen med 14 procent till 66 800 enheter och skåpbilar med så mycket som 26 procent till 22 200 enheter, medan bussar hade en minskning med 13 procent till 4 600 enheter.

Volkswagen Caminhões e Ônibus säljer främst i Latinamerika. Lastbilsförsäljningen ökade med så mycket som 69 procent (främst Brasilien) till 52 800 enheter, medan bussförsäljningen minskade med 20 procent till 4 600 enheter.

 

...