Ungerska fossilbränsleföretag samarbetar med Alstom om vätgaståg

Alstom har undertecknat en avsiktsförklaring med ungerska MOL för att undersöka tillämpningen av vätgasteknik för inrikes järnvägstransporter. MOL, som för närvarande producerar 150 000 ton vätgas per år, kommer att spela en nyckelroll i produktion och leverans gröna, alternativa bränslen, och Alstom kommer att lansera vätgasdrivna tåg som Coradia iLint världens första vätgasdrivna multipelenhet. Foto: MOL

Alstom och MOL Group, ett olje- och gasbolag i Ungern, kommer gemensamt att forska kring användningen av vätgasteknik för järnvägstransporter. De två företagen har undertecknat en avsiktsförklaring i detta syfte. MOL Group producerar och använder nästan 150 000 ton vätgas per år.

Ungern vill spela en ledande roll när det gäller omställningen av växthusgaser till nollutsläpp senast år 2050. Landet undersöker därför möjligheten att använda vätgas som bränsle för ungersk järnvägstrafik. Tågbyggaren Alstom har redan stor erfarenhet av hantering av vätgas med Coradia iLint.

I september 2018 lanserade Alstom Coradia iLint på den tyska marknaden. Dessa tåg har redan åkt mer än 200 000 kilometer med noll CO2-utsläpp i Tyskland och Österrike och har även testats framgångsrikt i Nederländerna.

Dessutom har SNCF (Frankrike) och FNM (Italien) redan investerat i Alstoms vätgasteknik. Enligt företaget är det en pålitlig, kostnadseffektiv och hållbar driftform.

Dags för vätgas

Enligt MOL Group är tiden mogen för produktion av vätgas med lägre kolintensitet. Det är i linje med regelverk och konsumenternas förväntningar, säger Zsolt Hernádi, VD för MOL Group.

- Som den största bränsleleverantören för järnvägssektorn är vi glada över att gå samman med Alstom. Detta samarbete kommer att tillåta oss att utforska potentialen för vätgasförsörjning och relaterad infrastrukturutveckling i en av de mest hållbara mobilitetstjänsterna, nämligen järnvägstransporter, understryker Hernádi.

Vätgasinfrastruktur

Vätgastågen i Coradia iLint-serien är elektriska tåg med vätgasbränslecell, som genererar el ombord. Vätgas är den primära energikällan för dessa tåg. All elektricitet genereras genom att syre tas från luften och blandas med vätgas i bränslecellen. Tågen är också utrustade med ett batteri som lagrar bromsenergi och hjälper därigenom till att accelerera och ge kraft till systemet ombord.

Ett energiledningssystem övervakar ständigt tågets energiförbrukning, med hänsyn till spåret framför, inklusive sluttningar. Detta gör en räckvidd på upp till 1 000 kilometer möjlig, med vätgaståget som bara släpper ut vatten. Användningen av dessa tåg kräver dock tankstationer för vätgas. För att sätta upp en sådan infrastruktur har Alstom redan gått ihop med andra olje- och gasbolag som Linde i Tyskland och Orlen i Polen.

 

...