Tysk leveranstjänst redo med motåtgärder i förarkonflikt

Leveranstjänsten Gorillas, som har 10 000 anställda, har tydligen fyllt på med elektriska lastcyklar från den holländska startupen Dockr. Den ökande efterfrågan på Berlins leveranstjänst leder oundvikligen till ett växande antal beställningar, enligt de två partnerna. Och dessa blir mer och mer omfattande. Foto: Dockr

En av Tysklands största leveranstjänster, ska enligt uppgift outsourca lagerfunktion efter långvarig kontrovers med anställda i Berlin.

En konflikt mellan leveranstjänsten Gorillas och företagets chaufförer i Berlin har eskalerat de senaste veckorna. Det har varit strejker och uppsägningar i en uppgörelse om samarbete – och nu drar bolaget tydligen nästa kort i uppgörelsen, skriver tyska Handelsblatt.

Den tyska leveranstjänsten, som aviserade sin ankomst även på den danska marknaden i somras, ska enligt uppgift planera att lägga ut sina leveranslager i Berlin till franchisetagare i oberoende enheter, vilket enligt media kan utlösa ytterligare en reaktion från anställda.

Den senaste tidens oro mellan arbetstagargrupper och Gorillas har handlat om villkoren för företagets förare med fokus på skiftscheman, vilotider och allmänna anställningsvillkor. Bolaget framhåller att det inte förändrar något i de anställdas löner och

övriga anställningsvillkor genom att inrätta nya fristående lager – än så länge gäller nybyggnationen bara i Berlin.

Nyligen köpte den tyska leveranstjänsten Delivery Hero sig in i Gorillas med en investering motsvarande 1,59 miljarder svenska kronor, varefter aktiernas värde i bolaget steg cirka 8 procent.

.