Proxio Systems hjälper Scania i sitt arbete med hållbara transporter

Scania satsar hårt på hållbarhet och siktar mot att vara ledande inom hållbar logistik. Dessutom vill de sätta standarden för hur man skall agera på ett hållbart sätt som transportköpare. 

När Scania CV skulle upphandla ett nytt modernt verktyg för att beräkna miljöpåverkan för sina transporter gjordes en bred internationell sondering för att hitta ett system som uppfyllde deras högt ställda krav. Valet föll på Proxio Emissions som utvecklas av det Göteborgsbaserade företaget Proxio Systems. 

bild
Foto: Proxio

Utmaningen

– Då vi ständigt letar efter nya smarta och miljömässigt bättre sätt att transportera vårt gods på är det viktigt för oss är att systemet kan hantera alla typer av bränslen oavsett om det är fossila eller förnybara. Dessutom måste både förbränningsmotorer och elmotorer stödjas. Att ett kolli kan transporteras med både båt, tåg och lastbil i samma sändning är ytterligare en komplexitet som systemet måste klara av, berättar Daniel Trygg, Projektledare på Scania. 

– Vårt mål med systemet är att tillsammans med våra kunder bygga en lösning som klarar dagens och morgondagens krav och att systemet följer uppdaterad standard för emissionsberäkningar. Idag uppfyller vi GLEC framework, Greenhouse Gas Protocol och EN 16258:2012. Vi har ett nära samarbetar med NTM, Network for Transport Measures för att säkerställa korrekt data, säger Proxios CTO Mattias Hägerstrand. 
 

–  I korthet innebär det att vi med hjälp av systemet har möjlighet att utvärdera de olika alternativ som vi får in vid en upphandling mot varandra och mot nuläget, berättar Daniel.

För att kunna utvärdera olika alternativa sätt att köra befintliga transportflöden på finns även ett simuleringsverktyg. Verktyget har tagits fram i nära samarbete mellan Scania och Proxio och ger möjlighet att enkelt utvärdera olika upplägg och direkt se vilka emissioner de ger upphov till.

bild
Foto: Proxio

– Detta kommer vara ett mycket effektivt verktyg för att kunna jobba med ständiga förbättringar i befintliga flöden, säger Daniel Trygg.

Enligt Jenny Karlsson, hållbarhetschef inom logistik på Scania, är kvalitetssäkrade emissionsberäkningar och ett användarvänligt verktyg en framgångsfaktor för att lyckas med hållbarhetsarbetet. 

– Det är en förutsättning för att vi ska förstå vårt nätverk och vilka åtgärder som är mest effektiva när det gäller att sänka våra utsläpp, säger Jenny Karlsson.

Intresserad av att veta mer?

Besök Proxios hemsida HÄR!

Välkommen att kontakta Mattias eller Daniel

Mattias Hägerstrand, mattias@proxio.se
Jenny Karlsson, jenny.karlsson@scania.com
Daniel Trygg, daniel.trygg@scania.com

bild