Usla laddmöjligheter sänker elbilsförsäljning

Det har i år inte nyregistrerats en enda elbil i kommunerna Norsjö, Malå, Sorsele, Dorotea, Överkalix och Pajala, visar siffrorna på nyregistreringar från Statistiska centralbyrån.

Gemensamt för dessa norrländska kommuner är att de publika laddningsmöjligheterna är väldigt få. Bäst till ligger Överkalix med två offentliga laddstationer och tre laddpunkter, visar en kartläggning över laddinfrastrukturen i landet från elkraftsbranschens intresseorganisation Power Circle .

I Malå, Sorsele och Dorotea finns en offentlig laddstation per kommun. I Pajala och Norsjö finns inga publika laddningsmöjligheter.

Flest i höginkomstkommuner

En laddstation är en plats med en eller flera laddare för eldrivna fordon. En laddpunkt är själva kontakten där det laddbara fordonet laddas.

Betydligt bättre är försäljningen i höginkomstkommuner som Danderyd, Solna, Nacka och Vellinge, där det fram till slutet på augusti i år såldes flest elbilar per invånare, enligt statistik som bilköpartjänsten Blipp har tagit fram via analysföretaget Vroom. 244 elbilar har registrerats i Danderyd i år. I Vellinge är det 195 elbilar.

Där är också den offentliga laddinfrastrukturen mer utvecklad: elva laddstationer och 91 laddpunkter i Danderyd. I Vellinge finns det 18 publika laddstationer och 61 laddpunkter.

Tobias Olsson, bilförsäljare på Folkes Bil i Vilhelmina, säger att många kunder visar ett intresse, men på grund av oro kring räckvidden kan de inte tänka sig att byta till en eldriven bil.

Räckvidden är det största problemet. Trots att de marknadsför med att det ska räcka 50 mil när det är kallt stämmer det inte riktigt överens med verkligheten.

"Intresset är typ noll"

I Vilhelmina finns det endast tillgång till en offentlig laddstation i nuläget. I kommunen har fyra elbilar registrerats hittills i år.

Om det inte finns möjlighet till snabbuppladdning i inlandet så är det inte heller någonting som lockar för kunder. Finns det möjlighet till att ladda så är det väl klart att fler kommer att kunna tänka sig att köpa.

I Malå går tankegångarna i samma riktning. Dels beror skepsisen på de långa avstånden och dels på att det behövs fler laddmöjligheter, säger Angelica Edlund, från Norrlands Bil i Malå.

Här kan jag säga att intresset är typ noll. Först och främst har vi bara en laddstolpe och sedan när man hör folk prata så är det ingen som tror att det funkar här uppe. Det är avstånden till jobbet och sedan att vi har 25-30 minusgrader hela vintern. Man väntar tills man vet att bilen tar sig.

Högst tio mil till laddstolpe

Enligt energi- och digitaliseringsministern Anders Ygeman finns en plan för att hela Sverige ska ha en utbyggd laddinfrastruktur för elbilar.

TT: Måste det finnas många som kör elbil redan för att det ska satsas på laddinfrastrukturen eller är laddmöjligheter viktigt för att fler ska börja köra elbil?

Även om 90 procent av laddningen kommer att ske i hemmet eller på arbetsplatsen så är vårt mål att i det centrala vägnätet ska det inte vara mer än tio mil till en elbilsladdare någonstans i Sverige.

TT: Vad görs i dag för att detta ska ske?

Klimatklivet har finansierat många tiotusentals laddpunkter på arbetsplatser och hem i Sverige. Sedan förra året har vi ett speciellt stöd för att täcka de ganska få platserna i landet där det är längre än tio mil till en laddstolpe och då går staten in och betalar hela kostnaden för en sådan laddstolpe.

TT: I bland annat Vilhelmina avvaktar många köpare på grund av oro för att kylan och därmed räckvidden är ett problem?

När man pratar glesbygd så ska vi ha tio mil mellan varje laddstolpe men de allra flesta med moderna elbilar laddar inte på stan, utan hemma. På en laddning kommer man 50 mil med en elbil. Även om man kör i Vilhelmina klarar man sig med att ladda hemma i bostaden. Man kan se laddningen på stan mer som reservtank än som huvudsaklig källa. Absolut är räckvidden kortare i kyla, men har man 50 mil från början så kanske man har 40-45 mil i kyla.