Mercedes lanserar alternativet laddningsskenor i Schweiz

Med det hittillsvarande systemet med strömavtagare på stadsbussens förlängs strömavtagarna under en laddning. För den nya versionen med laddskenor är det tvärtom: kontakten upprättas uppifrån via en stationär strömavtagare från laddstationen. Foto: VBG

- Det är en imponerande prestanda för en eldriven buss. Hela 22 timmar dagligen i reguljär trafik och 370 kilometer per dag, skriver bussajten Sustainable Bus.

Detta blev möjligt genom ett uppdrag som eCitaro levererade för kollektivtrafikföretaget PTO Verkehrsbetriebe Glattal (VBG), nära Zürich. Laddningen av e-bussar genomförs där med hjälp av laddningsskenor (inverterade strömavtagare).

Det handlar om en snabb mellanladdning, istället för den populära takmonterade strömavtagaren. Laddningen sker genom ett inverterat strömavtagarsystem som kommer att debutera på Mercedes e-buss i en riktig premiär för det tyska märket.

Allt efter behov

Mercedes e-buss erbjudande om linjeladdning via takmonterad rälsutrustning har anpassats för att den elektriska stadsbussen. Därmed kan fordonet adapteras flexibelt till kollektivtrafikföretagens behov.

Med en kontakt kan eCitaro laddas snabbt med upp till 150 kilowatt laddningseffekt, och med strömavtagare och laddskena kan den till och med laddas med en högeffektladdningskapacitet på upp till 300 kilowatt. Med det hittillsvarande systemet med strömavtagare på stadsbussens förlängs strömavtagarna under en laddning. För den nya versionen med laddskenor är det tvärtom: kontakten upprättas uppifrån via en stationär strömavtagare från laddstationen.

Schweiziska VBG Verkehrsbetriebe Glattal AG:s buss av typ ECitaro, har utrustats med laddningsskenor, två laddningsuttag, var och en till vänster och höger, ovanför framhjulsbågarna.

ECitaro kommer att kunna färdas på den innovativa busslinjen nummer 759 i VBG. Denna service upprätthålls mellan staden Wangen och Zürichs flygplats.

Längden på en hel resa är 27,4 kilometer och det finns 28 hållplatser. På denna rutt kommer företaget att testa innovativ teknik på en reguljär tjänst. Målet är att göra det till den första hel elektriska busslinjen för VBG.

Hittills har sju dieselbussar varit i drift. Under ett år reser de totalt cirka 635 000 kilometer och förbrukar cirka 235 000 liter diesel. Utmaningen för eCitaro: under drift laddas batterierna endast under den korta väntetiden på flygplatsen i Zürich, via laddskenor.

Dessutom tillkommer en nätavgift via kontakten vid depån. Elen är 100 procent från förnybara källor. ECitaro för VBG lagrar sin energi i batterier med en total kapacitet på 264 kilowattimmar.