Maersk kommer att använda 360 000 ton grön metanol om året för sin nya containerflotta

Metanol som bränsle erövrar världens hav. Metanols mångsidighet ligger i dess flexibilitet att producera från olika råvaror - från naturgas, avfall och fångad CO2 i kombination med grönt väte. Metanol ses i allt högre grad som ett rent och hållbart bränsle snarare än bara ett petrokemiskt ämne. Foto: Mitsui Company

Om Maersk ska leva upp till omvärldens förväntningar på klimatneutrala och havsgående containerfartyg redan 2024 kommer det att kräva grönt bränsle i oöverträffad utsträckning. Maersk anser att målet är realistiskt, även om företaget saknar partner.

Åtta nya fartyg

Det kommer att krävas 360 000 ton grön metanol om året om containerrederiet Maersk ska leva upp till planen att ha åtta nya containerfartyg som seglar på det klimatvänliga bränslet om tre år.

På tisdagen lade Maersk till åtta nya fartyg, var och en med plats för 16 000 ton, i sin orderbok, och varje fartyg, enligt Maersk, kommer att behöva 35 000 till 45 000 ton metanol per år.