BluJay fräschar upp sina logistiklösningar

BluJay förenklar den internationella logistikprocessen. Foto: BluJay

Samtidigt som e-handel, och därmed behovet av transport och logistik, ökar medför pandemin och nya regleringar utmaningar för alla som ägnar sig åt global handel.Med nya version 21.2 av företagets applikationer för att hantera transporter, distribution och global handel adresseras utmaningarna.

Förbättringarna i BluJays applikationer kan delas in i två områden: hantering av internationella lagar och regler, samt generella förbättringar av användbarhet, kundupplevelse och insyn i värdekedjor. Förbättringarna görs tillgängliga för de olika applikationerna och tjänsterna med BluJays plattform DNA. Namnet står för data, nätverk och applikationer.

Vad gäller internationell handel märks förutom förenklad hantering av tulldeklarationer och hantering av internationella fakturor ett kraftigt utökat stöd för regelverk för europeiska länder: förutom Storbritannien även Irland, Nederländerna, Portugal, Spanien och Österrike. Vad gäller USA märks ny hantering av 33 funktioner för regelefterlevnad som berör handel, transport och relaterade områden.

En nyhet som ligger i tiden är att BluJays lösning för att hantera paket nu erbjuds som en molntjänst. Det innebär att BluJay sköter om drift, administration, underhåll och även katastrofhantering, om det behövs.

– Våra nya versioner underlättar för våra kunder under en period med oöverträffade kostnadsökningar och osäkerhetsfaktorer, samt tidsödande hantering av värdekedjor. De nya lösningarna innehåller det mesta, som förbättrad användbarhet, innovativa nya funktioner som sparar både tid och pengar och en rejält underlättad global handel, säger David Landau, produktchef på BluJay Solutions.