Rosenbauer bygger världens första serietillverkade elektriska brandbil 

Rosenbauer har redan levererat tre fordon med Volvo Pentas elektriska drivlina för test i verklig miljö till brandkårer i Berlin, Amsterdam och Dubai. Foto: Rosenbauer

Volvo Penta har nu inlett produktion av elektriska drivlinor till den banbrytande brandbilen “Revolutionary Technology” (RT) som har utvecklats av den världsledande brandfordonstillverkaren Rosenbauer. 

-Vi inledde vårt partnerskap inom elektromobilitet med Rosenbauer 2019 och vi har gått från konceptstadium till produktionsstart på rekordtid, säger Giorgio Paris, som leder affärsenheten Volvo Penta Industrial. Detta är en milstolpe i vår resa mot elektrifierade produkter. Vi ser idag en växande efterfrågan av elektriska lösningar på marknaden och nära samarbeten med våra kunder i form av pilotprojekt som detta, är vårt sätt att möta den ökande efterfrågan. 

Genom att anpassa välbeprövad teknik från Volvo Lastvagnar och Volvo Bussar, har Volvo Penta och dess kund Rosenbauer utvecklat världens första elektriska brandbil, RT, vilken dessutom har en helt ny fordonsarkitektur som möjliggjorts tack vare den elektriska drivlinan. Detta projekt är ett exempel på Volvo Pentas kundfokuserade utvecklingsmodell. 

Anpassning och utmaning 

Arbetet med RT innebar nya och högre krav än tidigare på Volvo Pentas elektriska drivlinor. Till skillnad från andra elektriska fordon från Volvokoncernen, vilka ofta kan klara sig med två eller kanske tre elektriska maskiner, krävde RT fyra maskiner för att klara av det tuffa jobb som en brandbil utför. Alla fyra maskinerna behöver kunna köras samtidigt – två för framdrivning, en för att förse fordonet med extra kraft och räckvidd och en som förser bilens utrustning med elektricitet, om man till exempel vill kunna använda en skumpump.

För att uppnå detta har Volvo Pentas ingenjörer använt Volvokoncernens befintliga beprövade teknik och skapat ett system som är både banbrytande och skräddarsytt för de tuffa prestandakrav en brandbil har. 

Eftersom brandbilar i stadsmiljö behöver vara kompakta på grund av utrymmesskäl har Volvo Penta utvecklat en ny kylenhet (active cooling unit, ACU) i nära samarbete med Rosenbauer. Den nya kylenheten använder ett system för 600 volt i stället för det konventionella 24-voltssystemet. Den extra kraften möjliggör inte bara kylning av batterierna, utan även kylning av själva fordonet. Det här är ett exempel på hur Volvo Penta har optimerat konstruktionen och anpassat det elektriska systemet för ett fordon med specifika krav, där man tagit hänsyn till både användningsområde och det klimat och miljö brandbilen verkar i.