Sjöfarten slipper höjda avgifter

Vi har en långsiktig ekonomi som inte håller och då behöver vi alla intäkter vi kan få. Samtidigt som vi är mitt i en extrem situation, en pandemi, och en bransch där många går på knäna, säger Katarina Norén, generaldirektör på Sjöfartsverket.

Sedan tidigare har höjningarna för farleds- och lotsavgifter skjutits upp vid två tillfällen under året. Men nu lyfts alltså höjningarna helt.

Går vi in nu och höjer avgifterna för branschen så går återhämtningen inte lika fort, säger Katarina Norén.

Men det är en affärsrisk vi tar, säger hon.

Viktiga avgifter

Sjöfartsverkets omsättning är 2,5 miljarder per år. 70 procent av omsättningen kommer från just avgifter, enligt Katarina Norén.

Det handlar om avgifter som täcker olika tjänster såsom lotsning och att farlederna underhålls för att skapa en förutsättning för sjöfarten.

Den slopade avgiftshöjningen innebär att 125 miljoner kronor lyfts från branschen. Förlusten landar på 50 miljoner kronor för Sjöfartsverket.

En förlust som myndigheten hoppas kunna ta igen när branschen återhämtar sig.

Just den delen kan vi också ta igen genom effektiviseringar, men i längden så går det inte ihop. Vi behöver till exempel pengar till nya isbrytare, säger hon.

Under nästa år är en höjning av avgifterna att vänta, och då är förhoppningen att sjöfarten har ett bättre läge med mer gods och resande. Särskilt kryssningsfartygen är viktiga för svenska hamnar, enligt Katarina Norén.

Det är viktigt för Sverige att de här kryssningsfartygen kommer, för Sveriges konkurrenskraft, det får igång vår ekonomi, säger hon.