Hastighetsgränserna anpassas på fler sträckor i södra Sverige

Trafikverket anpassar hastighetsgränserna till vägarnas säkerhetsstandard. Foto: Trafikverket

Trafikverket fortsätter arbetet med att anpassa hastighetsgränserna till vägarnas säkerhetsstandard. I södra Sverige utreds nu hastighetssänkningar på flera sträckor i bland annat Småland och Skåne. Trafikverket utreder nu en sänkning av hastigheten på fler sträckor i södra Sverige, syftet är att anpassa hastigheten till hur säkert utformade vägarna är. Förslaget går ut på remiss till berörda kommuner, regioner, Polisen och till flera andra aktörer. Trafikverket planerar för att införa de nya hastigheterna under hösten 2021.

Hastigheten har stor påverkan på trafiksäkerheten. Det är den faktor som har störst betydelse för hur allvarliga följder en trafikolycka får. En kollision i 80 istället för 90 kilometer i timmen minskar risken att omkomma med 40 procent. Restiden påverkas dessutom ofta marginellt av en hastighetssänkning. Om du kör i 80 km/tim istället för 90 förlängs restiden med maximalt 50 sekunder per mil.

– Det här handlar om att rädda fler liv. Rätt hastighet för hur vägen faktiskt är utformad är nödvändigt för att ytterligare minska antalet dödade och skadade i trafiken, säger Kristina Johansson på Trafikverket.

Trafikverket bygger om många vägar för att vara de ska vara säkrare för högre hastigheter. Det bästa sättet att minska risken för mötesolyckor är att mittseparera vägen med mitträcke. Då kan vi normalt höja hastighetsgränsen från 90 till 100 kilometer i timmen, och i vissa fall till 120 kilometer i timmen.

– Vi skulle gärna se att fler vägar redan var säkert byggda för högre hastigheter. Det arbetet tar tid och kostar mycket pengar men det går framåt. Vi bygger mötesfria vägar där det är möjligt på det nationella stamvägnätet och har även fått en miljard kronor att under 2019-2022 samfinansiera trafiksäkerhetsåtgärder på det regionala vägnätet, säger Kristina Johansson.